fredag 30. desember 2011

God jul og godt nyttår!

Nå sitter jeg i Bergen, og er akkurat ferdig med å feire jul nr 2 med Kim sin familie. Det har vært kjempestas og vi har koset oss masse. Juleaften var vi i Drammen sammen med mamma og pappa og som tradisjonen er der har vi kost oss med både ribbe og pinnekjøtt på juleaften. Andre juledag var hele gjengen på mamma sin side samle og da sto jeg og Kim for maten. Det var kjempegøy!

På tirsdag dro vi til Bergen og da latet vi som det var lillejuleaften vi kom. Som tradisjon fikk vi da risgrøt til kvelds, med mandel i. Og jeg fikk den ikke denne gangen heller. På "juleaften" ble det pinnekjøtt, og det var knallgodt! Utrolig trivelig å være her på Askøy.

I dag har moren til Kim jobber og da laget jeg litt middag etter hennes oppskrift. Da var det fløtepoteter og julesteik som sto på programet. Utrolig enkelt å lage, og utrolig godt!

Hvis du ikke kan lage fløtepoteter så skal du få oppskriften her. De beste jeg har smakt, og så raskt og enkelt!

Til fire personer trenger du:
Ca 8 poteter
Fløte
Salt og pepper
Litt ost i skiver

Først skreller du potetene og kutter de opp i tynne skiver. Så skyller du de godt slik at all unødvendig stivelse går av. Deretter legger du de i en kjele og heller på fløte slik at potetene så vidt blir dekket. Kryddr så med salt og pepper. La fløten og potetene koke i ca 15 min før du tar de over i en ildfast form. Stek i ovnen på 225 C i 15 min og vips så er de klar. Julessteiken (eller en hvilken som helst annen steik) er det bare å skjære i tynne skiver og varme opp i ovnen sammtidig, men den må stå litt lengre, bort i mot 40-50 min.

Kjempegodt med peppersaus og grønnsaker til!

Jeg har desverre ingen bilder av maten, men her kommer et par bilder fra julefeiringa. Håper alle har hatt en finfin jul!

 Skøytebanen 1. juledag

 Monopol på høyt nivå :)

 Maten 2. juldag. Her var det masse godt å velge i mellom! 

Juletreet på Askøy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...