fredag 27. juli 2012

Pavlovakake med sjokolade i langpanne


Jeg elsker å lage nye vrier på mine favoritter. Denne oppskriften er en vri på den vanlige Pavlovakaken som du finner oppskrift på HER. Kaken bakte jeg til min bursdag og det gikk mye av den fort, noe som vel betyr at det var et vellykket prøveprosjekt. Sjololade, vanilje og bær er jo helt fantastisk sammen syntes jeg! Og Pavlova er jo en sommerkake, selv om sommeren ikke er helt på plass.

Dette gangen brukte jeg også full sukkermengde i bunnen. Så denne kaken er litt søtere. Derfor brukte jeg ikke sukker i kremen og valgte litt surere frukt på toppen, men her er det smak og behag som avgjør!

Et lite tips er når du skal ha den over i en langpanne, bruk en uten kant. Da vi du få en fin marengsbunn som ikke faller så mye sammen. Hvis du bruker en med kant vil den henge en del.

Dette trenger du: 
8 eggehviter
Litt salt
450 g sukker
4 ts eddik
4-6 vaniljedråper
8 ts potetmel
5 ss kakao

2/3 liter krem
1 pakke vaniljekrem

Bær etter ønske og sesong. Jeg brukte 1 banan, 2/3 druekurv (røde), 2 kiwi, et par never blåbær og bringebær.


Slik gjør du: 
Visp eggehviter og salt stivt. Ha i sukkeret litt etter litt i løpet av 30 min, før du har i eddik og vaniljedråper. Sikt tilslutt inn potetmelet og kakaoen.


Ha marengsen over i en langpanne og stek på 140 grader i 1-1,5 timer. Avkjøl den helt før du tar den ut av formen.


Like før servering smør du på vaniljekremen og kremen. Avslutt med frukten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...