tirsdag 24. juli 2012

Oreoiskake


I går hadde jeg bursdag. En fantastisk dag som startet med hjemmelagde brioche på sengen. Det er ikke hver dag! Men jeg må vel si at jeg er ganske heldig som har en så snill samboer. På kvelden fikk vi besøk av noen venner for å feire og en av kakene som jeg hadde laget var denne Oreoiskaken. Det virket som den falt godt i smak for den ble fort borte. Og ikke nok med at den var veldig god, den var også veldig enkel og lage. Hurra!

Oppskriften fant jeg hos Freia hjemmekonditor, men noen endringer er gjort. 

Dette trenger du:
3 pakker Oreokjeks
75 g smeltet smør
1 dl sukker
3/4 dl vann
12 eggeplommer
5 dl kremfløte i

1 pakke Minioreos til pynt.



Slik gjør du: 
Begynn først med å lage bunnen. Knus 2 pakker Oreokjeks i en foodprosessor eller for hånd i en brødpose. Kjeksene skal bli helt finkornet. Bland inn med det smeltete smøret. Trykk massen ut i en rund kakeform og  la bunnen stå i kjøleskapet mens du lager resten.


Til fyllet begynner du med å lage sukkerlake. Kok opp sukker og vann og la det koke et par minutter. I mellomtiden pisker du eggeplommene. Når sukkerlaken er klar heller du den sakte over eggeplommene, mens det vispes på middelsstyrke. La blandingen stå å kjøre til den er kald.


I mens blandingen avkjøles skal du stivpiske kremfløten. Vend den inn eggedosisen når den er klar.

Tilslutt knuser du den siste pakken med Oreokjeks og vender den inn. Her kan du knuse den etter ønske. Jeg syns det er godt med litt biter.


Hell massen over bunnen og glatt ut. Sett kaken i fryseren til den er frossen, helst over natten.


Før servering pynter du med Minioreos. La også kaken stå ute 10-15 min før servering. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...