mandag 27. august 2012

Soyamarinert laks med sesamfrø - verdens enkleste middag


Det er ikke alle dager hvor kjøkkenet frister liker mye, og det er ikke lenge siden siste jeg hadde en sånn dag. En dag hvor skole og jobb tok mye, og når samboeren i tillegg er borte er det ikke mye som får meg til å lage mat. Da vil jeg heller bare legge meg på sofaen og slappe av med noen blader eller noe gøy på tv. Så som sagt så gjort. Ingen matlaging, men sulten stopper jo ikke av den grunn. Da kan det være greit å ha noen enkle retter i hodet. Denne for eksempel. Tar absolutt ingen tid i det hele tatt, men smaken blir fantastisk!

Dette trenger du (per person):
200 g laks (salma eller liknende som du kan spise rå)
Soyasaus
Wasabi
Sesamfrø

Slik gjør du:
Skjær laksen i tynne skiver og dander på en tallerken. Ha over litt soyasaus (mengden her kommer an på hvor mye du liker). Pynt med litt wasabi.

Varm en stekepanne og ha i sesamfrø. Rist de til de blir gyldne og ha de over fisken.


Så er det bare å kose seg!

7 kommentarer:

  1. Bra blogg, Gunn-Helen!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
  2. Nam, hørtes faktisk veldig godt og enkelt ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er en av de oppskriftene (hvis man i det hele tatt kan kalle det det) som er fint å ha for late dager. :)

      Slett
  3. Bland ut soyasausen med Ferskpresset limejuice (50/50), litt ingefær, hvitløk og chili så har du en glimrende ponzo-saus som utfordrer smaksløkene litt mer. Det blir litt mer hakking, men det er verdt det. :)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. 50%Teryaki 40%Søt soyasaus og 10%lime og pre rista sesamfrø som er svarte, my bedre en det skvipet der!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...