tirsdag 2. april 2013

Sellerirot suppe med purre og eple



Det er første dag etter påske og er du som meg har du kanskje spist litt påskegodt, kost deg med vafler og andre godsaker. Jeg må først bare få si at påsken i år har vært helt fantastisk! Vært kunne ikke vært bedre og det har vært en drøm ute i skiløpa. Håper dere også har hatt det helt fantastisk! Men nå er det tilbake til hverdagen og sunn, god mat. Jeg vil derfor friste med denne suppa i dag. Ikke ikke vært sunnere, noe som jeg føler trenger for min del. Samtidig er den utrolig god og veldig enkel. Akkurat det man trenger når første dagen tilbake i jobb er unnagjort. Enjoy!

Dette trenger du:
1 kg sellerirot, skrelt og i biter
200 g purre, grovhakket
1 liter grønnsaksbujong
Smør/olje til steking
Et grønt eple, i stavner

Evt. brød til servering.


Slik gjør du:
Smelt smør og surr purren litt til den blir myk før du har oppi selleriroten. Da det steke videre i noen minutter før du tilsetter buljongen. La alt koke i ca 30 minutter til selleriroten er myk. Mos alt med en stavmikser og ha hele blandingen gjennom en sil for å få en silkemyk suppe. Kok opp igjen og smak til med litt salt og pepper. Syns du suppa blir for tykk kan du tilsette litt mer væske eller litt fløte om du har det.

Ha suppen over i skåler og server med eple på toppen.

Server gjerne med godt brød. Jeg hakket opp litt hvitløk som jeg blandet med litt olje, før jeg penslet dette på noen skier og stekte det ca 10 min i ovnen på 200 grader.


Enjoy! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...