lørdag 21. januar 2012

Sjokoladekjeks med mandler, daim og melkesjokolade


I kveld skal jeg til ei venninne på middag og da fant jeg ut at jeg skulle lage noen kjeks og ta med. Etter mye kikking i kokebøker og på nett kom jeg over en oppskrift på passion4baking.  Jeg brukte grunnoppskriften derfra, men la til min egen vri. Håper det er noen der ute som får lyst til å prøve, de ble i hvertfall veldig gode! :)

Dette trenger du:
113 g smør
250 g mørk sjokolade
62 g mel
1/2 ts. bakepulver
1/2 ts. salt
3 store egg
280 g sukker 
50 g mørk kokesjokolade
200 g  melkesjokolade
100 g daimsjokolade
250 g mandler (skoldet)


Slik gjør du: 
Hvis du ikke kjøper ferdig skoldete mandler er det lurt å gjøre det først. Da tar du bare mandlene og koker dem opp i vann, før du lar dem avkjøle seg i et dørslag. Da går skallet av så lett som bare det. 





Smelt først smøret og bland det med den mørke sjokoladen (250g). Når all sjokoladen er smeltet kan denne settes litt til sides for avkjøling. Husk å røre i den innimellom. 





Så er det bare å finne fra eggene og piske dem i ca 1 min, før du begynner å tilsette sukkeret forsiktig. Pisk så til eggedosis. 




Nå eggedosisen er fin og luftig og sjokoladesausen er blitt kald kan de blandes sammen. 










Så blandes mel, salt og bakepulver med resten. 




De skoldete mandlene og den hakkete sjokoladen tilsettes. 










Legg kjeksene på en bakeplate med bakepapir og stek dem på 160 grader i 20 min. 




La de avkjøle seg på bakeplaten før de nytes.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...