onsdag 3. september 2014

Pollo asado med pico de gallo, guacamole og spicy maiskolber


Matbloggsentralen har i disse dager gående en utfordring om chilensk grillmat eller asado. Siden jeg ikke kunne noe om chilensk mat ble ikke dette en lett utfordring og mye googling måtte derfor til. Men jeg er utrolig glad jeg har fått en liten smakebit på et helt nytt kjøkken. Jeg gleder meg til å lære mer.

Asado eller grillmaten er en samling av mange typer kjøtt og salater. Her deler alle av de forskjellige rettene og nyter de forskjellige kjøttstykkene sammen med salater og god rødvin. Jeg har lært at kylling er mye brukt og at salsaer av forskjellige slag er veldig populært. Det brukes også mye koriander, lime og chili. Smaker jeg er veldig glad i. Det ble derfor ikke så veldig vanskelig å sette sammen en asadorett. Om den er helt autentisk chilensk vet jeg ikke, men smakene er gode og deling legger opp til en herlig grillkveld på tampen av sesongen.

Dette trenger du (2 personer):

Kylling:
60 ml olivenolje
60 ml appelsinjus
Saften fra 1 sitron
Saften fra 1 lime
2 fedd hvitløk, skrelt og knust
2 rødløk, skrelt og delt i 4
1 ts salt
1 ts pepper

2 kyllingbryst delt i terninger

Pico de gallo med guacamole:
100 g tomater, finhakket
1 liten rødløk, finhakket
1 liten chili, finhakket
Koriander, grovhakket
Limejus
Salt
Pepper
1 avokado


Spicy maiskolber:
2 maiskolber, delt i tre
Koriander
Chilipulver
Saft fra 1/2 lime
1/2 ts cayennepepper
Salt

30 g smeltet smør
1 ss majones
1 ss rømme
1 ss limejus


Grillspyd

Server med ris eller bønner etter ønske.

Slik gjør du:
Bland ingrediensene til kyllingmarinaden. Ha kyllingen og marinaden i en plastpose og la det marinere i minst 2-3 timer. Tre kyllingen på grillspyd og grill. Pensle med mer marinade underveis i grillingen.

Mos avokadoen og bland inn resten av ingrediensene til pico de gallo. Smak til med lime, salt og pepper.

Bland sammen smør, majones, rømme og limejus. Grill maiskolbene og pens med smørblandingen underveis. Bland sammen krydderne og rull maiskolbene i blandingen når de er ferdig grillet.


Så er det bare å servere med et glass rødt og nyte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...