søndag 5. februar 2012

Hjemmelaget Guacamole og Salsa

Hjemmelaget dipp er veldig enkelt å lage, veldig godt og jeg tror også det blir billigere enn å kjøpe, fordi mange av ingrediensene er sånn man har liggende i kjøleskapet.

Til en stor porsjon Guacamole trenger du:
4 stk modne avocado 
2 dl hakket vårløk
1 rød chili
Lime/sitronsaft etter smak
Salt
Pepper
Litt jalapenos
Noen cherrytomater


Det du gjør er å dele avocadoene og grave ut kjøttet. Mos det så med en gaffel eller en stavmikser om du er så heldig å ha det. Finhakk så resten av ingrediensene og bland sammen. Det er lurt å smake til med lime/sitronsaften, salt/pepper og jalapenos, så ikke så så mye av dette oppi først.





Vanligvis er det også hvitløk i guacamolen, men pga allergi lagde jeg uten her. Det fungere ypperlig, men hvis det er ønskelig er det også veldig godt et et par fedd hvitløk i. 



Til en veldigveldig stor porsjon (denne ble ikke spist opp av 12 stykker) med salsa trenger du: 

2 stk rød chili 
2 stk rød paprika 
2 stk løk 
2 boks hermetiske tomater uten juice 
4 ss frisk basilikum 
1,5 dl olivenolje 
1,5 stk presset lime
Salt
Pepper
Jeg smakte også til med litt ekstra løkkrydder og chillipulver.




Ta først ut frøene på chilien og paprikaen. Kutt de opp og ha en en en foodprosessor/bruk en stavmikser sammen med resten av ingrediensene. Smak til med mer krydder om du syns det er ønskelig. Jeg følte at den trengte litt mer, så om jeg hadde hatt mer chili ville jeg brukt det, men siden det var tomt brukte jeg heller litt chilipulver og det fungerte egentlig veldig bra. For at salsaen skal bli skikkelig god bør den stå en stund i kjøleskapet før den skal brukes. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...