lørdag 25. februar 2012

Sitronkake


For en fin dag! Solen stråler og det er varmt i været. Får så utrolig vårfølelse! Selv om denne følelsen kommer fra innenfor vinduene. I går ble min kjære operert og jeg har tatt på meg sykesøsterhatten. Men det er veldig koselig det også. Bare litt synd det var akkurat nå våren skulle komme!

I dag ville jeg lage noe godt til den syke, men han kan ikke spise noe varmt, hard/skarpt, sterkt, med mye melk eller noe med sjokolade i. Så valgene ble litt begrenset. Plutselig kom han på at han ville ha sitronkake, og da kunne jeg ikke gjøre mye annet enn å prøve meg på det. Jeg har aldri laget det før, men fant en oppskrift og begynte. Det var egentlig ganske enkelt og det gikk fort. Hurra!

Dette trenger du:
Til kaka:
225 g smør (må være romtemperatur)
225 g sukker

4 egg

300 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

Revet sitronskall fra 1 sitron


Til glasuren:

180 g melis
Sitronsaft fra 1 sitron


Slik gjør du:
Først visper du smør og sukker luftig med en håndmikser/kjøkkenmaskin. 


Så blander du inn sitronskall og 2 egg. 


Visp dette godt sammen før du tilsetter halvparten av melet og visper igjen. Tilsett de siste to eggene og visp godt. Deretter tilsetter du resten av melet og bakepulver og visper det sammen. 


Hell røren så i en smurt form (20x30 sånn ca). Fordel røren jevnt utover og stek i ca 35 min på 180 grader. 



Når kaka er ferdig er det bare å avkjøle den før du begynner med glasuren. 


Glasuren lager du ved å blande melis og sitronsaft. Tilsett litt og litt sitronsaft til melisen får en fin konsistens. Jeg brukte nesten hele sitronen, men sitronen min var ganske liten. 


Så er det bare å nyte :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...