søndag 19. februar 2012

Svinestek med hjemmelaget potetmos og saus


I dag er det endelig søndag. Været har vært på topp, vi har spist fastelavnsbolle og brukt god tid på middag. Utrolig koselig! Dagens middag var svinestek med potetmos og saus. Alt laget fra bunn av. Det tar jo litt tid, men det ble helt sinnsykt godt (ikke for å skryte altså). Dessuten er det jo kjempeenkelt å lage, veldig lite du kan drite deg ut på, faktisk.

Dette trenger du til to personer:
1 svinestek
Krydder (jeg bruker forest blend, pepper og hvitløk)
3 gulrøtter
1 rødløk
8 små poteter
1,5 dl melk
2 ss smør
1 buljongterning
Sukkerkulør
2-3 ss mel

Slik gjør du..:

...Med steken:
Gni den først inn med krydder og brun den i en stekepanne.



Legg den så i en ildfast form med oppskjærte gulrøtter, litt smør og rødløk. Hell på 5 dl kokende vann. Stikk termometer i den tykkeste delen og sett den inn ovnen på 125 grader. Her skal den stå til den blir ca 75 grader.


Det tok i overkant av 2 timer for min del. Da var steken ca 1,5 kg, så der har vi mat i flere dager. Når steiken er ferdig er det bare å ta den ut og la den hvile i ca 15 min før den skjæres.



Rødløken og gulrøttene som er stekt sammen med steken blir kjempegode som tilbehør!

...Med potetmosen:
Først må potetene kokes godt. Det tar ca 30 min for små poteter. Så er det bare å mose dem med en gaffel, tilsette melk og smør og gi det et oppkok. Smak til med salt og pepper.



..Med sausen:
Først må det lages en jevning. Da bruker jeg ca 3 ss mel, kraften som har ligget med steken og litt ekstra vann. Til to blir det bra med 5 dl væske totalt. Jeg rister mel og væske godt sammen i en shaker før jeg heller det i kjelen og tilsetter en buljong og sukkerkulør. La sausen koke i 5 min.

Så er det bare å servere.


Håper alle har hatt en superfin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...