søndag 3. november 2013

Spaghetti con funghi


I oktober var jeg for første gang i Italia. Jeg har alltid likt italiensk mat som pasta og pizza, og jeg ble absolutt ikke skuffet. Det jeg liker så utrolig godt med italiensk er hvor enkelt det er. De er så utrolig gode på å fremheve en råvare i en rett. Maten er ukomplisert og de er de gode, naturlige smakene som kommer tydelig fram. Bestiller du pasta med sopp får du pasta og sopp, men smakene og kvaliteten er på topp. Det krever ikke mange ingredienser, det krever bare gode råvarer.

Jeg har egentlig tenkt lenge på å dele denne oppskriften med dere og når matbloggsentralen setter igang pastautfordring fikk jeg et lite spark bak. Kanskje jeg kan friste med denne retten til kjøttfri mandag i morgen? Du bruker ikke lengre tid på middag enn det det tar å koke pasta, og med masse deilig sopp er dette den perfekte høstretten når du har dårlig tid. Bruk sopp du har plukket selv om du har eller en miks av forskjellige sopper tilgjengelig på butikken. Soppen er hovedingrediensen i denne retten, og soppen skal fremheves. Her kommer oppskriften:

Dette trenger du (2 personer):
Spaghetti til to personer, tilberedt etter anvisning på pakken
6 ss extra virgin olivenolje
2 fedd hvitløk, finhakket
1 liten rød chili, finhakket
400g blandet sopp, vasket og grovhakket
4 ss hvitvin
3 dl grønnsakskraft
2 ss persille, grovhakket
Salt
Revet parmesan

Slik gjør du:
Varm olivenolje i en stekepanne og tilsett hvitløk og chili. Surr dette mykt på svak varme. Skru opp varmen litt og ha i sopp. Rør godt i et minutt. Tilsett vin og la det fordampe. Ha så i kraften og la det koke under omrøring til væsken begynner å fordampe. Rør inn med persille og smak til med salt.

Ha den kokte pastaen over i soppblandingen og rør godt sammen.

Server med nyrevet parmesan.

2 kommentarer:

  1. Er så sant det du skriver om Italiensk mat. Kan være så enkelt. og SÅ godt. Denne oppskriften høres forresten veldig god ut :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...