torsdag 19. april 2012

Muslibar med rosiner, aprikos og sjokolade


I går prøvde jeg meg på noen muslibarer som absolutt ikke fungerte. De ble svidd og ikke gode i det hele tatt. Men i dag prøver jeg igjen, og resultater ble mye bedre! Kjempegode, faktisk.

Jeg er veldig glad i muslibarer og innrømmer at jeg bruker en del penger på å kjøpe disse når jeg sitter på skolen og leser nå når det nærmer seg eksamen. Så da tenkte jeg som så: hva er vel bedre enn hjemmelagde? Det er jo ikke billig å lage heller, men en bar koster jo fort 20-30 kr, så det blir jo mye billigere.

En muslibar kan være supert til en rask frokst, et mellommåltid i løpet av dagen eller før/etter trening. Med et glass melk eller jus til får du det meste du trenger til en god start på dagen, eller en god kveldsmat. Håper du har lyst til å prøve de ut!

Innholdet i en sånn bar kan varieres masse, og her kommer en variant. Det blir nok ikke den eneste som kommer til å bli lagt ut her.

Dette trenger du: 
1 dl rosiner
1 dl tørkete aprikoser, hakket
Litt bakepulver
Litt vaniljesukker
1 egg
1/2 dl honning
1 dl mandelmel
1,5 dl havregryn
1 dl sjokoladeknapper
1,5 dl muslimiks
4 ss matolje
Appelsinsaft fra en appelsin

Slik gjør du: 
Først på du lage mandelmelet om du ikke kjøper det ferdig. Har du en kvern er det gjort på 1-2-3 å kverne opp 1 dl. Det er ikke mange mandlene.




Bland bakepulver, vaniljesukker, egg, appelsinsaft, honning og olje sammen. Visp. Tilsett så mandelmel, muslimiks og havregryn. Bland godt. Tilsett deretter rosiner, aprikoser og sjokoladeknakker og bland dette inn.





Hell massen over i en form som er kledd med bakepapir. Trykk den sammen (ca 1,5 cm høy) og sett den inn i oven på 170 grader i 30 min. Når barene er ferdig i ovnen settes de i kjøleskapet i en til to timer for å stivne skikkelig.



Så er det bare til å skjære opp og nyte!



Barene bør oppbevares i kjøleskapet eller eventuelt fryseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...