tirsdag 3. april 2012

Hjemmelaget påskemarsipan


Ferie er flott, men for sånne som meg trengs det alltid et nytt prosjekt. Og i dag har prosjektet vært marsipan. Hjemmelaget. Helt fra bunn av. Det var jo egentlig litt av et prosjekt for å si det mildt, og det tok sin tid. Det var tidspunker hvor jeg angret meg veldig, men jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet!

Mange kjøpemarsipaner inneholder veldig lite mandler, og veldig mye sukker. Dette oppskriften er stikk motsatt. Mest mandler, mindre sukker. Så da kommer den ekte marsipansmaken fram. Veldig godt, og i grunn veldig  enkelt. Bare tidskrevende. Men det kan jo være gøy nå som det er ferie. Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe den ferdige påskemarsipanen som har ligget i butikkene en stund nå. Enjoy!

Dette trenger du:
700 g mandler (Du kan også kjøpe ferdig mandelmel om det er ønskelig)
Ca 300 g melis
3-4 eggehviter
Gul konditorfarge (ikke nødvendig)
Jeg pyntet også med smeltet sjokolade 2:1 forhold mellom melkesjokolade og mørk kokesjokolade. Da hadde jeg også litt vann og litt melis i mens sjokoladen smeltet. Så pyntet jeg også med litt strøssel.



Slik gjør du:
Først må du skolde mandlene. Dette gjør du vel å koke opp vann og la mandlene koke i et par minutter. Da vil skallet gli av. Deretter må de tørkes på papir en times tid, før de kvernes til mandelmel.



Mandelmelet, melisen og eggehvitene blandes sammen til du får en god masse. Om massen ikke blir stiv nok kan du prøve å tilsette en eggehvite til eller litt mer melis. Om ønskelig kan du nå tilsette konditorfarge. La massen stå litt i kjøleskapet slik at den stivner til litt.



Om du vil pynte med sjokolade gjør du det. Det blir veldig godt både med og uten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...