fredag 25. november 2011

Fredagsmoms: Havre- og rosinkjeks


Når som det nærmer seg eksamen blir det bare viktigere og viktigere for meg å ta meg litt tid med kos. Som fredagskos denne uken har jeg bakt havrekjeks med rosiner. Superkjapt og superenkelt, og det beste av alt er alt man som regel har alt som skal i i skapet. Jeg velger også å tenke at de ikke er det værste man kan putte i munnen en freagskveld.

Denne oppskriften gir 10 kjeks, men det er veldig kjapt og greit å bare lage dobbel posjon når man første er i gang. Så lenge man legger de i en boks når de er ferdig holder de seg lenge, sånn at man alltid har noe på lur om man får uventet kaffebesøk. (Ja, det var et hint)

Ingredienser:
 50 g smør
125 g sukker
1 egg, som skal piskes
50 g hvetemel
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
175 g havregryn
125 g rosiner
2 ss sesamfrø

Bruk enten smurte bakeplater eller bakeplater med papir. Sett ovnen på 180 grader.

Rør smør og sukker hvitt i en stor bolle. Tilsett egget ( bare litt om gangen) og rør godt. Tilsett mel, bakepulver og salt. Rør godt. Tilsett så havregryn, rosiner og sesamfrø.



Legg så deigen på bakeplatene med en skje, totalt ti klatter og klapp dem litt flatere med baksiden av skjeen. Husk at de kommer til å renne litt utover under steking så ha godt avstand. Husk også at det er lurt å få de ganske gjevne ellers svis kantene ganske fort.


Stek en og en plate om gangen i 15 min. Avkjøl litt på platen før de kan fortsette å avkjøles på rist.
Ikke værre enn det. Gjort på et kvarter, og de er veldig gode :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...