fredag 31. august 2012

Gulrotbrød- Saftig og luftig!


Forrige uke fikk jeg kokebok fra frukt.no om matpakker og sunn mat. Rett og slett litt om hvordan man enkelt og greit kan få i seg mer frukt og grønt. Jeg prøver jo å være flink, men det er alltid greit å få litt ekstra inspirasjon. Og i boka er det masse spennende oppskrifter og mye å bli inspirert av. Blant annet var det en oppskrift på gulrotbrød.

 Det som er så fint med det brødet her i motsetning til mange andre brød jeg lager er at det ikke tar lang tid eller mye innsats. Jeg satte deigen kl 8 og kl 9.30 var det klart. Og i mellomtiden hadde jeg fått slappet av på sofaen med noe hyggelig på tv. Med en kjøkkenmaskin går det veldig fort å elte, men det går selvfølgelig helt fint an å gjøre det for hånd. Men da blir det jo litt mer arbeid.

Og husk! C-vitamin gjør at jern tas opp lettere i kroppen. Grovt brød og kjøtt gir jern, mens frukt og bær er god kilde til C-vitamin. Så putt litt kjøttpålegg på brødet! 

Men nok om det. Her kommer oppskriften på et saftig og kanskje litt mer spennende brød.

Dette trenger du: 
1 pakke tørrgjær (eller 1 fersk)
5 dl lettmelk (husk at den må varmes opp til 37 grader)
1 ts salt
1 ss honning
2 ss olje
1 dl linfrø
2 store gulrøtter
2 dl havregryn
300 g sammalt hvete, fin
300 g sammalt hvete, grov

Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene sammen og elt til deigen slipper bollen. Det kan være lurt å spare 1 dl melk og spe i etterhvert som deigen elter. Hev så i 30 minutter.



Ta deigen ut av bollen og del i to. Rull ut hvert emne til en pølse og legg i smurt brødform. Etterhev i 30 minutter.


Pensl med litt vann og stek på 200 grader i 30-35 minutter.


Så skal det bare nytes!

5 kommentarer:

  1. Heisann. Jeg lagde denne broed idag. Jeg er amerikanske men fant din webside for lenge siden. Takk for oppskriften fordi broedet var deilig. I used all whole wheat flour (about 480 grams) because of dietary needs (and because I don't know what the difference is between mel og sammalt hvete) but otherwise followed the recipe and it was perfect. Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding :) Så hyggelig å høre! (sammalt hvete = whole wheat flour, som vil si at hele kornet er brukt til å lage melet. Og det finnes en finmalt utgave og en grovere utgave. Men vanlig hvetemel går også kjempebra å bruke) Gunn-Helen

      Slett
  2. Kjempegodt brød! Bakes hver uke :-)

    SvarSlett
  3. Hei,jeg brukt lønnesirup istedenfor honning og revet litt fersk ingefær i tillegg for jeg skulle bruke brød til ett curried gresskar suppe, det bli kjempe bra

    SvarSlett
  4. Jeg prøvde brødet ditt, og det ble veldig flatt og kompakt, har du noen tips eller kan si noe jeg gjorde feil?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...