mandag 20. august 2012

Topp 10 matpakketips



I dag hadde jeg min første dag tilbake på Blindern. Tungt å begynne igjen, men jeg gleder meg også masse til å komme igang med masteroppgaven. Kjempespennende! Men når man skal sitte lenge på forelesning og lesesalen trenger man god mat, og man trenger sunn mat.

Hvis man skal kjøpe lunsj ute hver dag koster det fort penger. En god og billig lunsj lager du enkelt hjemme og kan bli redningen for et lite budsjett. Og så lenge lunsjen er god og gir deg godt med energi trenger du ikke bli fristet av alt som finnes i kantinene rundt omkring. Så her kommer mine 10 beste tips:


1) Bak godt brød. Et godt saftig brød gjør matpakken litt mer spennende. Bak for eksempel matpakkebrød, havrebrød eller 4-kornsbrød. Eller kanskje noen rundstykker? Både rugrundstykker, speltrundstykker med solsikkekjerner eller speltrundstykker med vaniljekesam  metter godt til lunsj og gir deg god energi til å fullføre resten av dagen.


2) Pizzasnurrer. Hvis du der i mot er litt lei av brødskiver kan pizzasnurrer være en god idé. Har du tilgang til mikro på skolen/jobben får du en varm lunsj, men de kan også spises kalde. Hakk litt salat kvelden før så har du en sunn og god lunsj. Oppskrift på pizzasnurr finner du HER og HER.


 3) Lag krutonger! En salat til lunsj kan fort bli litt kjedelig, og kanskje litt lite mettende. Hvis du lager krutonger av litt gammelt brød blir salatlunsjen både mer spennende og ikke minst mer mettende. Oppskrift finner du HER. Er du ikke så glad i krutonger kan f.eks en pastasalat være en god idé.

4) Suppe. Det går mot høsten og ingenting er bedre enn en varm suppe til lunsj når det er grått og trist ute. Lag store porsjoner så er det enkelt å fryse ned i bokser. På den måten kan du bare ta ut en boks fra fryseren om morgenen og varme den i en mikro i kantina. Enkelt og kjempegreit. Pølsesuppe er alltid en slager. Eller kanskje en blomkålsuppe eller brokkolisuppe?

5) Pitabrød. Et pitabrød med noe snadder i er alltid godt. Fyll det med salat og resten av kjøttet fra gårsdagens middag, noen falafler kanskje eller litt ost og skinke. Supergodt, og litt mer spennende enn brødskiva. Oppskrift på pitabrød finner du HER og HER.
 

6) Søndagsrester. Hos oss lager vi stort sett alltid noe godt til søndagsfrokosten. Noen ganger blir det noe igjen, og da er det veldig greit å ha det med på mandagen. Om det er matmuffins, frokostmuffins eller horn. Ypperlig å ta med mandags morgen på skole eller jobb.


7) Knekkebrød. Det er ikke alltid brød eller gjærbakst frister til lunsj. Og det er ikke alltid supper eller salater høres så godt ut heller. Da kan det være godt med noen gode, spør og supersunne knekkebrød. De er proppfulle av energi og holder deg mett lenge.

8) Vafler. Jeg er fryktelig glad i vafler. Jeg tror jeg kunne spist det hver dag. Har du røre i kjøleskapet eller noen igjen fra kveldsmaten så er det ypperlig å ta med i matpakka. Vafler med ost og skinke gjør seg veldig godt som lunsj. Ha med litt frukt i tillegg så blir det knall!


9) Middagsrester. Jeg lager stort sett alltid for mye middag. Ofte med vilje. Det er så enkelt å ha med seg resten til lunsj, og du bruker ikke noe tid på å lage en litt større porsjon kvelden før. Om det er igjen litt wok, litt kjøttboller, brokkoli og pasta, vårruller, lasagne, pølsegrateng eller blomkål- og brokkoligrateng igjen tar jeg alltid med meg resten dagen etter. Supergreit med et varmt måltid.

10) Muslibarer. Det hender vel ganske ofte at man blir sulten før dagen er over, og for å unngå dårlige valg før kantina stenger eller på vei hjem anbefaler jeg at du har med deg noen oppskjærte gulrøtter i matboksen. Et eple eller en yoghurt er også lurt og ha. Og om dagen er lang kan det også være greit å ha med seg i muslibar. Oppskrift finner du HER og HER.

Hva pleier dere å spise til lunsj? Jeg tar gjerne i mot nye tips og ideer. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...