torsdag 23. august 2012

Minestronesuppe med speltgryn og linser


På lørdag var det matbloggtreff i mathallen. (Du kan lese om det HER.) Der fikk vi smake på masse forskjellig, og vi fikk også noen goodiebags fra de forskjellige aktørene. Jeg fikk en fra Via Italia, som er av butikkene som kommer i mathallen. Oppe i goodiebagen lå blant annet en oppskrift på minestronesuppe. Jeg leste igjennom, og den så enkel og grei ut. Så da måtte jeg jo bare prøve. Og siden det ble supergodt må jeg bare dele den med dere! (Jeg har gjort noen endringer etter hva som var tilgjengelig på kjøkkenet.)

Dette trenger du (2 personer): 
 75 g speltgryn
100 g linser
Olivenolje
1 fedd hvitløk
1 sjalottløk
1 chili
ca 100 g pancetta (Italiensk bacon, men du kan nok bruke vanlig også)
3 cherrytomater
1/2 liter vann
Salt

Slik gjør du:
Skjær pancettaen i terninger og finhakk løken. Ha olje, tomater, hvitløk, chili, pancetta og løken i en kjele.  Fres i noen minutter før du tilsetter speltgryn og linser.


Fres litt til  og tilsett så vannet. La det småkoke i ca 30 minutter. Syns du den blir litt tykk kan du tilsette litt mer vann. Smak til med salt.

Jeg serverte denne med bruschetta. For å lage det pensler du brødskiver med olje og har de i ovnen på 250 grader i ca 5 minutter. Gni tilslutt med litt hvitløk.


Så er det bare å nyte!

(Bare så det er klart har jeg ikke fått betaling eller liknende for å skrive dette innlegget. Jeg syns bare oppskriften var veldig god:) )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...