søndag 15. januar 2012

Ovnsbakt fjellørret

 

I dag bestemte jeg meg for å lage en skikkelig søndagsmiddag, nemlig ovnsbakt fjellørret som jeg har fått av pappa. Ørret er fikset på hytta i sogn, og har alltid vært fast inventar på middagsbordet når jeg var liten. Enkel og god middag blir det faktisk!

Dette trenger du:
Fjellørret 400-500 g per person med hode og alt
Sitron
Salt
Pepper
Basilikum
Olje
Jeg bruker potet, gulrot og brokkoli som tilbehør sammen med smeltet smør som saus.

Det du gjør at du først er å rense fisken for skjell, finner, hode, hale og evt. innmat om den ikke allerede er tatt ut. Så gnir du de inn med salt og pepper og krydrer inne i fisken. Så legger du fisken på aluminiumsfolie (som er smurt) og legger med en sitronbåt, og evt. friske urter og løk etter smak og behag.


Når alt er inni er det bare å pakke inn fisken og legge de på et stekebrett. Fisken skal stekes på nederste rille i ovnen i ca 45 min på 200 grader.


Når fisken er ferdig vil skinnet og beina dette lett av.


Nam nam! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...