fredag 9. desember 2011

Julekake


I morgen er det quizkveld og etter å ha sniffet julekaker på deiglig på blindern lenge nå har jeg lovet å lage en til i morgen. Det har jeg aldri gjort før, men man må jo lære seg det en gang. Jeg ble veldig positivt overrasket, for det var jo kjempeenkelt å lage! Og det beste på en kveld som dette var at det absolutt ikke var mye å gjøre heller.

Det du trenger er:
  • 125 g smør. (Jeg brukte bare vanlig margarin, siden det er det eneste som er å oppdrive på denne tida)
  • 5 dl melk. (Her brukte jeg lettmelk og litt skummet, siden det var det eneste som var i huset.)
  • 1 pakke gjær
  • 125 g sukker
  • 1 ts malt kardemomme
  • 650 g hvetemel (Sånn ca. Jeg brukte vel kanske 700-750. Deigen var veldig klissete)
  • 150 g rosiner
  • 1  sammenvispet egg til pensling 

Det du gjør er at du først må smelte smør. Det blander du med melka og så kan du ha i gjæren. Dette blandes med  sukker, mel og kardemomme. Deigen skal bli fast, så tilsett mel til den er det, men den må ikke bli for hard. Da blir kaka tørr. Så lar du deigen heve i 30-40 min, sånn at den blir dobbelt så stor. Da tilsetter du rosiner og deler deigen i to boller som du hever i 30 min til. Før du steker den på 175 grader  i 30-40 min pensler du dem med egg. 

Håper du blir fornøyd nå Chrissie!




Oppskrifen fant jeg på tine.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...