mandag 12. desember 2011

Lussekatter


I morgen er det 13. desember. Og i år betyr det to ting: lussekatter og eksamen. For å gjøre eksamensdagen flott for alle skal jeg ta med lussekatter som vi kan kose oss med før eksamen. Jeg gleder meg allerede! Dagens store problem, sånn bortsett fra eksamenslesning, var å få tak i safran, noe som ingen av nærbutikken klarte å oppdrive. Dermed ble ikke årets katter gule, men håper de kommer til å smake godt likevel.

Oppskriften har jeg igjen funnet på tine.no
Det du trenger er:
150 g smør  
5 dl melk
50 g gjær
1 g safran (som jeg ikke fikk tak i)
1150 g sukker
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
ca 13 dl hvetemel
1 egg, sammenvispet
1 dl rosiner


Så er de bare til å smelte smør og blande det med melka og gjeren. Alt det tørre kan blandes sammen og tilsettes væsken. La deigen heve til dobbel størrelse før du former bollene. Så skal de stekes i ca 5 min på 250 grader. 

NB. De brenner seg fort, så vær forsiktig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...