tirsdag 14. februar 2012

Hjemmelaget sushi


I dag er det valentines dag, og i den anledning bestemte jeg og min kjære oss for å prøve å lage sushi hjemme for første gang. Jeg skal ikke akkurat påstå det var enkelt, det tok heller ikke kort tid og billig er det heller ikke. Men det var veldig koselig og veldig morsomt. Vi syns egentlig det var mer stas enn og gå ut, og det ble jo egentlig billigere enn om vi skulle gått ut å spist i kveld.

Vi var to stykker og brukte litt over 1 time på å lage alt i stand. Begynte å ta tiden etter at risen var ferdig, så beregn godt med tid :)

Det du trenger for en ordentlig helaften med en du er glad i er:
Et sushikit
200 g laks
1/2 pakke scampi
Tempura miks
1 gulrot
1/2 agurk
(Og kanskje en flaske vin)


Det første du må gjøre er å koke risen, og når den er ferdig må du helle i oljen som følger med. Risen skal så bli ganske kald, så det er veldig lurt å gjøre dette først.

Når risen er satt til avkjøling er neste steg å få i gang tempuraen. Når den er riktig ligner konsistensen litt på trolldeig. Lurt å være tørr på fingrene når du håndterer den, og det er også veldig lurt å tørke av scampien.


Jeg fant også ut at det er veldig lurt å trykke deigen litt flat i hånden og så bare legge en scampi på og pakke den inn. Etter en del prøving og feiling fant jeg ut at det var den enkleste metoden, men om noen har noe tips der er det bare å rope ut! Neste gang får jeg vel også prøve å lage hjemmelaget tempura, men syntes det var greit å ha gjort det en gang med ferdig først før jeg legger ut på helt ville eventyr. Det får bli i et senere blogginnlegg!


Når en og en scampi er pakket inn er det bare å hive oppi frityren. Jeg har en frityrgryte, men det går like bra å bruke en kjele med veldig varm olje. I frityren skal de ligge til de er gylden brune. Når de etterhvert blir ferdig er det lurt å legge de på litt papir til de blir litt kalde og får tørket av seg litt.


Mens scampiene ligger og freser må agurk, gulrot og fisk skjæres i tynne strimler.

Når alt dette er gjort begynner risen å nærme seg kald, og det er da på tide å begynne å lage makiene. Da er det bare å legge norien på benken og ta på ca 1/4 del av risen. Trykk risen ganske flat og legg på fisk/scampi og grønnsakene i midten. Så er det bare å rulle den sammen. Lurt å trykke litt ekstra når rullen er ferdig rullet, slik at den sitter godt. I oppskriften sto det at det var lurt å fukte norien litt på kanten for å få den til å henge fast, men jeg synes egentlig det hadde helt motsatt effekt. Det holdt egentlig bare å klemme den godt sammen.



Når rullen er klar skal den deles i 6 biter. Lurt å skylle kniven i kaldt vann mellom hver gang du skjærer for å hindre at risen klebrer seg.


Fisken og scampiene som ble til overs spiste vi bare ved siden av.


Håper alle har hatt en strålende dag <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...