torsdag 1. mars 2012

Hjemmelaget knekkebrød med masse sunne frø og gryn


I dag har jeg endelig fått laget noe jeg har tenkt på kjempelenge. Helt siden ifjor påske når vi var i Bergen og jeg fikk smake moren til Kims fantastiske knekkebrød har jeg hatt lyst til å lage dem selv. Nå har jeg endelig fått tak på oppskriften, og i kveld blir det hjemmelagde knekkebrød til kvelds! I denne oppskriften er det masse frø og fiber og de vil garantert holde deg mett lenge. Ypperlig til frokost eller lunsj når man trenger litt for å få hjernen i gang.

Dette trenger du:
3,5 dl grov spelt eller grov rug (jeg brukte rug i dag, da det var det som sto i skapet, men de jeg har fått smake før er med spelt)
3,5 dl små havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl sølsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
1  ts salt
7 dl lunkent vann

Slik gjør du:
Først blander du alt i en bolle. Da vil du få en grøtaktig konsistens på det hele.


 

Fordel så deigen på to stekebrett med bakepapir. Det er lurt å bruke en slikkepott. Fordel så tynt og jevnt som mulig. Blir de for tykke blir de veldig myke, så det er ikke så lurt! Mine ble litt for tykke på midten, og det var ikke så stas!



Stek så på 190 grader i 10 min. Hvis du setter inn begge brettene på en gang er det viktig å bruke varmluftfunksjonen på ovnen.
Etter 10 min tar du  brettene og skjærer de med pizzahjul (eller evt kniv).


Sett så brettene inn i ovnen igjen og stek videre i 1 time. Nå skal gradene være 100 og det er viktig å ha døra litt på gløtt. Legg f.eks en gryteklut i døra så den holder seg åpen. 


Avkjøl knekkebrødene så på rist og de holder seg best i papirpose når de skal oppbevares.


Enjoy :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...