lørdag 3. mars 2012

Hjemmelaget grove burgerbrød


Nå begynner Kim endelig å bli litt friskere, og i dag krevde han (fortsatt fra sykesenga vel å merke) hamburger med masse bacon og masse ost. Snill som jeg er hadde jeg ikke noe annet valg enn å oppfylle ønsket. Han er jo tross alt forsatt sykemeldt. Og da tenkte jeg som så at det er gøy å lage ting fra bunn av. Marte fortalte meg at når hun lagde burgerbrød pleide hun bare å lage rundstykker og trykke dem litt flate før de gikk i ovnen, så ut i fra det lagde jeg disse. Jeg lagde dem veldig store (ble fire stykker), men det er fordi det er sånn Kim liker det. For vanlige folk er 6 eller 8 stykker kanskje bedre.

Dette trenger du:
1 pk gjær
3 ss olje
150 g rugmel
150 g hvetemel
200 g sammalt hvete grov
3,5 dl vann
4-5 ss solsikkekjerner

Sånn gjør du:
Begynn med å bland alt sammen og elt deigen. La deigen heve i en time.

 
Trill så deigen til en pølse og del opp i ønskede antall burgere. Trill til en bolle og klem flat.




Etterhev i 20 minutter før du setter de i ovnen på 200 grader i 20 minutter.


Så er det bare å lage en burger, f.eks en kyllingburger og nyte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...