søndag 18. mars 2012

Fylte horn


Ukens søndagsfrokost ble denne gang fylte, grove horn. For meg skal søndagsfrokosten være lett å lage, samtidig som det skal være en god start på søndagen. Helst litt sunt også. De falt i hvert fall utrolig i smak her hjemme og jeg kan absolutt anbefale de. Oppskriften fant jeg egentlig når jeg så igjennom det gamle hefte mitt fra heimkunnskapen på barneskolen. Oppskriften har jeg forandret litt, slik at det skulle bli en litt mer spennende variant.

Det tar ca 30 min å lage disse (hvor 15 min er steketid). De er også ypperlige å ha med som lunsj utover uka om du f.eks lager dobbel porsjon. Da er det bare å fryse ned de som blir til overs.

Dette trenger du (til 8 stykker):
Til deigen:
2,5 dl sammalt hvete grov
1 dl rugmel
0,5 dl kruskakli
1 dl hvetemel
2 ss margarin
3 ts bakepulver
1 klype salt
1,5 dl melk

Til fyllet:
Ost
Kalkunskinke
Gressløk

(Her er det jo egentlig bare å velge det man har lyst på/det som finnes i kjøleskapet. Salami og oregano er f.eks. også veldig godt.)

Slik gjør du: 
Margarinen skal først smuldres i melet. Tilsett så bakepulver og salt, før melken tilsettes. Arbeid deigen til den blir fin og myk.



Del deigen i to og kjevl hver del til en rund sirkel. Del hver sirkel så i 4. Ha på så på ost, skinke og gressløk.




Rull de så sammen fra ytterste kant. Det er viktig at snippen kommer ned mot bakepapiret når de skal stekes.



Stek så hornene i 15 min på 225 grader.



Ha en fortreffelig søndag alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...