fredag 12. juli 2013

Honningglasert lammeribbe


Her for en liten stund tilbake vandret jeg meningsløst rundt i mathallen. Jeg ante ikke hva jeg skulle ha til middag. Det eneste jeg visste var jeg hadde lyst til å lage noe spesielt til kjæresten. Jeg var innom alle butikkene og det var så utrolig mye godt å velge mellom. Typisk  at jeg ikke hadde matlyst. Typisk, typisk, typisk! Jeg aner ikke hvor lenge jeg ble gående rundt, men tror jeg var innom alle butikker minst to ganger. Det skal ikke alltid være så greit, nei.. Men du kjenner deg kanskje igjen?

Men for å gjøre en lang historie kort klarte jeg tilslutt å få bestemt meg for lammeribbe. Det hadde jeg kun fått servert en gang før. Det var himmelsk! Litt press på meg selv, men det er bare gøy innimellom. Da var det bare tilbehøret igjen.

Siden det er sommer måtte det bli på grillen. Spareribs av lam, hvorfor ikke? Honningglasert? Ja, nå snakker vi. Og med baktpotet og hjemmelaget kryddersmør til måtte det jo bare bli bra. Det ble bra. Og hvis jeg klarer dette på grillen gjør du det og! Jeg griller aldri. Min gode hjelper tar seg stortsett alltid av det fordi det ofte ender dårlig med meg som grillmester. Men utrolig nok ikke denne gangen. Jeg er nesten litt stolt. Følg denne enkle framgangsmåten kan du også bli grillmester!

Dette trenger du (2 personer):
ca 800 g lammeribbe

Til honnningglaseringen:
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 dl honning
1/2 dl soyasaus
1/2 chili, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket

2 bakte poteter
Kryddersmør

Slik gjør du:
Bland sammen alle ingrediensene til marinaden. Skjær av synlig fett på ribba. Pensl ribba med marinaden og pakk inn i aluminiumafolie. Legg på grillen i 15- 20 minutter. Snu et par ganger. Ta så ribba ut av folien og stek videre i 45-60 minutter. Veksl mellom direkte varme og indirekte varme. Du kan gjerne pensle med litt mer marinade underveis. Før servering lar du ribba hvile i 10-15 minutter.



Tips!
*Det kan være lurt å dekke til bunnen av grillen med aluminiumsfolie slik at fett og marinade faller på den. På den måten unngår du gris, fyr og flamme.
*Det kan være lurt å ha en side av grillen på sterk varme og en side med svak varme. Bytt på hvor du lar ribba ligge og på den måten får du vekslet mellom direkte og indirekte varme.
*Husk å alltid ha på lokket når du griller, slik at kjøttet får gjevn varme.

Server med bakt potet og kryddersmør.

Enjoy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...