onsdag 13. februar 2013

Himmelske sjokolademuffins


I morgen er det valentines, og du har kanskje tenkt at du skal lage noe godt til noen du er glad i? Da vil jeg foreslå disse sjokolademuffinsene. De er helt himmelske, jeg lover! Jeg kan garantere at mottakeren av disse vil bli veldig glad, uansett anleding. For hvem liker vel ikke saftige sjokolademuffins med en rik og fløyelsmyk glasur? Jeg kan ikke komme på hvem det skulle vært!

Dette trenger du:
60g kakao
120g melkesjokolade
1,25 dl kokende vann
1,25 dl rømme
125g hvetemel
3/4 ts natron
1/2 ts salt
130g brun sukker
1,25 dl nøytral olje
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt

Til glasuren:
120g mørk sjokolade
60g melkesjokolade
2ss kremfløte
50g smør
1,25 dl rømme
1ts vanlijeekstrakt
30g melis  


Slik gjør du:
Grovhakk sjokoladen og ha den i en skål sammen med kakao. Hell over kokende vann og rør til sjokoladen har smeltet og du har en glatt, jevn blanding. Rør så inn rømmen. I en annen bolle blander du hvetemel, natron og salt. I bolle nr 3 pisker sukker, olje, egg og vaniljeekstrakt til en lett lys blanding. Rør så inn halvparten av melblandingen. Tilsett halvparten av sjokoladeblandingen og rør inn. Tilsett så resten av melblandingen som du rører inn før resten av sjokoladeblandingen røres inn.

Fordel røre i muffinsformer. Fyll de 2/3 slik at de ikke vokser utover formen. Har du silikonformer anbefaler jeg at du bruker disse. Som du kan se på bildet har jeg noen former i silikon og noen i papir, og de i papir sklir utover i større grad enn silikonformene. 



Stek i ca. 20 minutter på 180 grader. Avkjøle helt på rist.

Mens muffinsene avkjøles kan du lage glasuren. Det gjør du ved å ha sjokoladen, fløten og smøret i en skål som du setter til vannbad. Rør til du har en glatt blandingen og ta skålen vekk fra vannbadet. Tilsett rømme, vaniljeekstrakt og melis og rør til du har en glatt glasur. La glasuren avkjøle litt før du har den på muffinsene.


Så skal de bare nytes!

2 kommentarer:

  1. Bra oppskrift, Gunn-Helen!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    SvarSlett
  2. Oj, jøss. Det kan man se. Veldig morro, Magne! Tusen takk :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...