tirsdag 24. september 2013

Blomkålsuppe med en vri


Dette er som jeg har nevnt flere ganger suppeårstiden. Og jeg har mange flere oppskrifter jeg har lyst til å dele med dere. I dag skal jeg dele en herlig suppe som jeg bare måtte prøve da jeg så den hos Mat på Bordet. Det er blomkålsuppe med indiske smaker. Den er sterk og varmende. Perfekt til denne årstiden.

Dette trenger du:
2 blomkålhoder, renset
1 løk, grovhakket
6 fedd hvitløk, grovhakket
1 chili, grovhakket
1 ts spisskummin
1 ts koriander (malt)
1/2 ts gurkemeie
1 boks hakkede tomater
1 liter grønnsakskraft
Olje til steking
Salt

Serveres med yoghurt, garam masala og gjerne litt godt brød!

Slik gjør du: 
Bruk en stavmikser for å få løk, hvitløk og chili til en jevn masse. Ha massen over i en varm gryte med litt olje og fres til den begynner å få farge.

Ha i krydderet og tilsett så blomkålen.

Når krydderet har fordelt seg gjevnt inn i blomkålblandingen kan du tilsette tomater og kraft.

Kok opp og la det småkoke under lokk i ca 20 minutter. Blomkålen skal være mør når den er ferdig.

Bruk en stavmikser til å gjøre suppen glatt. Smak til med salt.

Server suppen rykende varm med yogurt og garam masala.


Enjoy! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...