fredag 22. juni 2012

Fløte- og kesamis med rabarbra


Rabarbrasesongen er snart over, men det er ennå ikke for seint å få tak i god rabarbra. Jeg prøvde for litt siden ut rabarbrais, og det ble knallgodt. Jeg bruker ikke så mye sukker i, noe som gjør isen ganske syrlig. Jeg syns det er kjempegodt, men om du ønsker en søtere variant er det selvfølgelig bare til å tilsette mer sukker. Uansett en frisk og god variant, som jeg kan anbefale på det sterkeste. Jeg syns alltid det er godt med noe som er litt anderledes enn det man er vant til!

Dette trenger du: 
300 g rabarbra
1 lime
1 beger vaniljekesam
1/3 L fløte
6 toppete ts sukker

Slik gjør du: 
Kutt først rabarbraen opp i små biter og ha den i en ildfast form. Dryss over sukkeret og limesaften. 

Sett så den ildfaste formen i oven på 180 grader i ca 20 minutter.


Når rabarbraen er myk er den ferdig. La så rabarbraen avkjøles før du moser dem. Om du moser med gaffel eller stavmikser er opp til deg. Jeg liker litt biter i isen så jeg moste dem ikke veldig godt, men dette er en smakssak så det er bare å gjøre det du føler er best.

Når massen er most setter du den i kjøleskapet til den er helt kald. Det tar et par timer. Bland så inn med fløten og kesamen. Hvis du har ismaskin heller du nå røren opp i den, om du ikke har ismaskin setter du røren i fryseren. Husk da å røre i den innimellom. Jo oftere du rører jo mykere blir isen.



Når isen er ferdig er det bare å nyte!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...