søndag 10. juni 2012

Gulrotkake med ostekremglasur


På fredag var jeg ferdig med bacheloren min og endelig var det sommerferie. Siden vi alle var utrolig slitne når eksamen var over var det ingen som orket å feire noen ting som helst, og jeg skulle dessuten opp kl 6 på lørdag for å dra på jobb. Men vi bestemte oss litt spontant for å drikke litt vin i går, og når det skal feires trengs det også en kake. Ikke sant?

Jeg fikk i oppdrag å lage en gulrotkake. Som ei sa: Man glemmer alltid at gulrotkake er godt. Det høres jo kjedelig ut, men når du først spiser det er det utrolig godt. Og det er egentlig veldig sant. Jeg tenker aldri på gulrotkake når jeg tenker på supergode kaker, og hadde det ikke vært for henne hadde jeg aldri bakt en gulrotkake heller. Men jeg angret ikke i det hele tatt og kake ble så godt at den ble borte i en fei. En suksess med andre ord.

Siden jeg var på jobb i går var det min bedre halvdel som sto for bunnen, og det klarte han helt perfekt. Det gikk mange positive ord om kokken rundt bordet mens kaken ble borte. Så her kommer oppskriften på en helt fantastisk gulrotkake. Kanskje til og med den beste gulrotkaken jeg har smakt! Det var vel tilsammen 7 som spiste på denne kaken, så om du lager til mange, lag dobbel!

Dette trenger du:
4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl solsikkeolje
7,5 dl revet gulrot (det kan være lurt å klemme ut litt av vannet før disse blandes i)
Glasur:
200 g philadelphia
4-5 dråper vaniljeessens
100 g romtemperert meierismør
250 g melis
Saften av 1 limebåt

Slik gjør du: 
Lag først eggedosis av sukkeret og eggene. Tilsett så oljen. Bland det tørre i en egen bolle og vend dette så i eggedosisen. Gulrøttene tilsettes tilslutt.

Hell så røren i en liten ildfast form (15x25cm) og stek på 160 grader i 35-40 minutter. Siden kaken skal så såpass lenge syns jeg det er greit å ha litt bakepapir på toppen, slik at den ikke blir for mørk. Sjekk at kaken er ferdig ved å stikke en trepinne inn i kaken. Om den kommer ut igjen uten røre er kaken ferdig. 

Avkjøl så kaken helt før du har på glasuren. 

Glasuren lager du ved å vispe alle ingrediensene sammen. Tilsett melisen til ønsket konsistens på glasuren er oppnådd, så ikke hell i alt på en gang. Smak til med lime.

Så er det bare å nyte og ta imot all skryten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...