søndag 17. november 2013

Pinnekjøttgryte fra Midtøsten


For meg hører julematen jula til. Jeg elsker ribbe og pinnekjøtt, men jeg synes noe av det spesielle med denne herlige julematen er å vente og glede seg helt fram til jul. Tror rett og slett det ikke hadde blitt de samme om jeg hadde spist det fra oktober. Jeg er derimot ikke motstander av å bruke disse gode råvarene i andre sammenhenger, og fra før av på bloggen har jeg en oppskrift på asiatisk ribbe som jeg gjerne lager før desember.

Når Matbloggsentralen setter i gang med en utfordring på pinnekjøtt blir jeg selvfølgelig med, og jeg vil gjerne bruke denne anledningen til å vise at pinnekjøtt ikke nødvendigvis kun må spises på julaften. Det finnes mange måter å tilberede det på. Jeg vil selvfølgelig ikke tulle med tradisjonenen, så for meg er ikke dette et forslag til en ny måte å servere pinnekjøttet på på juleaften, men heller en måte å servere det på nå i november og tidlig i desember før jula kommer for fullt.

I og med at denne oppskriften krever ferdig dampet pinnekjøtt er det en genial måte å bruke opp rester etter pinnekjøttlaget på. Eller kanskje du vil lage litt eksta for en enkel middag senere i uka? Dette er også en oppskrift som er godt egnet til romjula eller over nyttår når pinnekjøttrester etter de store sammenkomstene fortsatt ligger i kjøleskapet.

Sammen med Matbloggsentralen er det også Gilde som står bak denne utfordringen i forbindelse med at de lanserer Gilde Pinnebog. Det er en ny type pinnekjøtt med ekstra mye kjøtt, laget av lammebog.

I denne retten får det salte pinnekjøttet selskap av tørkete frukter med mye sødme som gir en veldig spennende kombinasjon av salt og søtt. Sammen med alle de gode krydderne blir dette definitivt en ny måte å spise pinnekjøtt på. Anbefales!

Dette trenger du (4 personer): 
600 - 700 g ferdig dampet pinnekjøtt
1 løk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
2 ss revet ingefær
4 tomater, grovhakket
1 1/2 ts spisskummen
1/2 ts malt koriander
0,5 g safran
1 kanelstang
4 dl buljong
150 g tørkete aprikoser, hakket
1 dl mandler
Sitronsaft
Koriander, grovhakket
Olivenolje

Gulrøtter:
6 gulrøtter, i staver
2 ss smør
2 ss brunt sukker
1 dl vann
Sitronsaft
2 kanelstenger

Serveres med yoghurt naturell og couscous



Slik gjør du:
Fres løk, hvitløk og ingefær i en gryte. Når løken er myk tilsetter du spisskummen, koriander, kanel og safran. Fres videre et par minutter før du har i tomatene og buljongen. La det hele småkoke i 20 minutter.

Ha så i pinnekjøtt, aprikos og mandler. La gryta småkoke videre i ca 20 minutter. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Dryss over med koriander før servering.

Smelt smør i en stekepanne og stek gulrøttene til de begynner å bli myke og gyldne. Dryss over sukker, tilsett vann, sitron og kanel. La det koke videre til væsken  er fordampet.

Server gulrøttene og gryta med couscous og yoghurt naturell.


Enjoy! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...