onsdag 27. november 2013

Langtidskokt biffgryte med linser (i Crock-Pot eller gryte)


Jeg kan godt være den første til å innrømme at jeg liker sommeren bedre enn høsten. Så enkelt er det bare. Men når det er sagt er det noe som er ganske fint med høsten også. Gryter en av de tingene. En varmende gryte en søndags ettermiddag etter en lang tur ute i litt kjedelig vær er noe av det beste.

Denne gryta har jeg laget i min nye Crock-Pot (som jeg har fått, sånn for ordens skyld). Crock-Poten er designet for langtidskoking og middagen ble satt på før frokost. De neste 5-7 timene kunne jeg tenke på noe annet. Og det var fryktelig godt. Men det er absolutt ikke noe i veien for å lage denne retten i en vanlig gryte, altså.

Dette trenger du:
2 ts olje
700 g høyrygg eller annet grytekjøtt, i terninger
1 løk, finhakket
3 fedd hvitløk, knust
4 gulrøtter, i grove biter
3,5 dl brune linser
4 tomater, grovhakket
5 dl oksebuljong/kraft (Du trenger sikkert 1,5 liter om du ikke bruker en Crock-Pot)
3 laurbærblad
Tørket timian
1 klype cayennepepper
Salt
Pepper

Server med potetmos. Du kan finne oppskrift HER.

Ha gjerne på litt grønt før servering, som f.eks litt vårløk.

Slik gjør du:
Bruker du en Crock-Pot kan du bare ha alle ingrediensene i gryta, trykke på start og vente 5-9 timer (avhengig av varmeintensitet). Smak til med salt og pepper før servering.

Bruker du en vanlig gryte har du oljen i gryta og steker løken til den er gylden. Ha så i kjøttet og stek dette videre til det får en fin stekeskorpe. Tilsett så resten av ingrediensene, kok opp og la det småkoke til linsene og kjøttet er mykt. Det tar minst en time, men gjerne to eller tre avhengig av hvordan kjøtt du bruker. Gryter som denne blir ofte bare bedre og bedre ettersom hvor lenge den får stå. Smak til med salt og pepper.

Server med potetmos og nyt det som er godt med høsten.



2 kommentarer:

  1. Nu eier jeg ingen crock pot, men oppskriften kan prøves i en tagine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ingen erfaring med tagine, men jeg vil anta at det skal gå helt fint. Hvor mye væske du må ha da i forhold til crock-pot eller vanlig gryte er dessverre ikke helt sikker på. Lykke til!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...