mandag 24. september 2012

Sursøt med svin


Jeg er i øyeblikket veldig hektet på asiatisk, og det er det eneste jeg har lyst på til middag om dagen. I går var det vårruller til middag. Det er jo også fantastisk godt! Men over til dagens middag. Kjæresten elsker sursøt og kjøper seg alltid et glass med det når jeg er borte. Jeg har aldri vært spesielt glad i det, men i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve det fra bunn av. Og gjett hva. Det ble 1000 ganger bedre. Kanskje ikke så rart, egentlig?

Ting blir jo stort sett alltid bedre når man gjør det selv, og dette er ikke et unntak. Og i tillegg slipper du for mye tilsatt sukker, som jeg syns er greit å unngå til middag. Smak til sausen selv, slik at den blir akkurat som du liker den best.

Så, om du trenger en kjapp middag i hverdagen er dette absolutt et alternativ. Sett av 30 minutter og du har en god middag fra bunn av. Her kommer oppskriften:

Dette trenger du (2 personer):
300 g svinefilet
1 grønn paprika
1 rød paprika
2 bokser ananans

Til sausen:
3 ss sukker
4 ss soyasaus
2 ss eplecidereddik
1 dl kjøttbuljong
1 ss maisstivelse
2 bokser hermetisk ananas (bare laken)

Server med fullkornsris

Slik gjør du:
Begynn først med sausen. Tilsett alle ingrediensene i en kjele og kok opp. Sett den så vekk fra platen mens du gjør resten.

Skjær svinekjøttet i strimler og ha de i en stekepanne med litt olje. La de brune mens du skjærer opp paprikaen i ganske store biter. Tilsett så paprikaen og la det surre litt før du har i ananasen.


Når kjøttet begynner å bli ferdig har du sausen i og gir det et lite oppkok.


Server med ris. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...