søndag 30. september 2012

Shepards pie med rotfrukter


Det er høst, det er søndag og for mange er det også høstferie. Sola skinner, men det er kaldt. Det er helt perfekt turvær og tid til å nyte de siste minuttene med sol som varmer. Jeg sitter i skrivende stund ute på verandaen. Akkurat hjemme fra en liten gåtur og frokost ute på kafé. En ganske perfekt start på søndagen.

Så var det det med middag da. Ting som potetmos og rotgrønnsaker frister veldig på en dag som denne. Så hvorfor ikke en Shepards pie? Eller, jeg kan vel egentlig ikke kalle dette for en Shepards pie siden den ikke er med lammekjøtt. Men nå har jeg nå gjort det sånn. Om du har lammekjøtt tilgjengelig, som du kanskje har på denne tiden av året er det bare å bytte det ut. Men sist gang jeg lagde denne hadde jeg okse og siden det fortsatt er billigst velger jeg å gå for okse i denne oppskriften også.

For å gjøre den litt sunnere enn en vanlig pai har jeg også brukt en del rotfrukter. Det er en ypperlig måte å få i seg litt mer grønt på, og litt mindre kjøtt. Mer av det som er sunt og billig, og mindre av det som er dyrt. Lurt hva? 

Denne oppskriften er litt stor for to personer. Om du serverer med litt f.eks litt brød kan den holde til fire, men jeg serverer uten og da holder den til to pluss litt ekstra god lunsj dagen etterpå. Her kommer oppskriften, enjoy!

Dette trenger du: 
300 g poteter
400 g kålrot
En skvett melk
1 ss smør
Salt og pepper

400 g karbonadedeig (storfe eller lam)
2 sjalottløk
2 g sellerirot i små terninger
1 gulrot
2 ss tomatpuré
1 boks hermetiske tomater, hakket
2 dl vann
2 laurbærblad
Smak til med rosmarin, timian, salt og pepper

Slik gjør du: 
Begynn med mosen. Skrell poteter og kålrot og skjær de i små biter. Kok de møre og hell av vannet. La de dampe litt på svak varme før du moser dem. Ha i litt melk og smør for å få riktig konsistens. Smak til med salt og pepper.

Brun karbonadedeigen i en stekepanne og ha den så til siden. Ha så litt olje/smør i en kjele/stekepanne med høye kanter og fres løk, sellerirot og gulrot til løken er blank. Ha så i tomatpureen og la det koke i ca 1 minutt før du tilsetter resten av ingrediensene (samt kjøttdeigen som har vært brunet). La det koke i ca 10 minutter. Syns du blandingen virker litt tørr tilsetter du litt mer vann.


Ha kjøttblandingen over i en ildfast form og ha potetmosen på toppen. Ha over litt salt og pepper.


Stek på 225 grader i ca 20 minutter.
 

Server og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...