torsdag 27. september 2012

Asiatisk laks med spinat


I morgen har jeg årets første eksamen, og jeg må si den har kommet litt brått på meg. Det har vært utrolig mye å gjøre siden jeg begynte på Blindern igjen, og med undervisning fra 9-16 hver eneste dag har det ikke blitt så mye tid til verken lesing eller matlaging dessverre. Eller, jeg har jo laget mat stort sett hver dag, men det har blitt liten tid til nye eksperimenter dessverre. Men etter i morgen håper jeg det blir mye bedre! Da er det både lenge til neste eksamen og mye mindre undervisning på programmet.

Men over til dagens fristelse, nemlig asiatisk laks med spinat. Dette er en rett som kan gli rett inn i tidsklemma og er unnagjort på en halv time. Og da inkluderer jeg de 15-20 minuttene hvor laksen er i ovnen. Liker du asiatiske smaker er dette absolutt en rett som varmer på en litt grå høstdag. Her kommer oppskriften:

Dette trenger du (2 personer):
2 ss smør
2 fedd hvitløk, knust
1/2 chili, hakket
1/2 ts pepper
2 ss honning
Saften av 1/2 lime
2 ss soyasaus

2 laksefileter (ca 150 g per)

Serveres med:
250 g spinat og 2 porsjoner fullkornsris


Slik gjør du:
Sett ovnen på 180 grader.

Begynn så med å lage marinaden til fisken. Smelt smør i en kjele før du har oppi hvitløk, chili og pepper. La det frese i et minutt før du tilsetter resten av ingrediensene. Kok opp marinaden. 
Ha fisken i en smurt ildfast form og hell over marinaden. 


Sett i oven på 180 grader og la de stå i ca 15 minutter. Mens fisken er i ovnen koker du risen etter anvisning. 


Når fisken og risen begynner å bli klare kan du starte med spinaten. Ha alt i en stekepanne på middelsvarme. Ha på lokket og etter et par minutter vil den falle sammen. Da er den klar.


Så er det bare å nyte er herlig middag med litt asiatiske smaker. Enjoy! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...