torsdag 29. november 2012

Eltefri italiensk pizza på pizzastein


Lyst på pizza til helgekosen? Setter du denne deigen i kvelden får du nydelig pizza i morgen uten mye arbeid. Perfekt for fredagskosen. Deigen skal heve i ca 18 timer, og siden den er eltefri trenger du ikke stå lenge på kjøkkenet før maten er klar heller.  Denne gangen er pizzaen med hvit saus og serranoskinke. Enkelt og godt!


Jeg fikk en pizzasten til bursdagen min som jeg har brukt her. Jeg har også lest at det går an å bruke stekebrett også, om du ikke har en stein. Da skal visst samme prinsipp gjelde så lenge brettet også er varmt. Om noen har noe erfaring fra det vil jeg gjerne høre! Det som er viktig å huske på når man skal bruke pizzasten er å sette den inn i kald ovn og la den varme seg opp med ovnen. Det er også viktig at den får så å kjøle seg ned igjen med ovnen etter steking.
Om du ikke er god på å bake ut en tynn bunn kan jeg anbefale deg å se DENNE videoen på youtube. Den hjalp meg mye, og øvelse gjør mester! Jeg brukte en del forsøk før jeg fikk til noe som lignet en tynn og rund bunn. Og som du ser av bildene ble det absolutt ikke perfekt nå heller. Men godt ble det, og det er vel det viktigste. 

Dette trenger du (1 stor runn pizza/2 personer):
ca 250 gram pizzamel
1/4 ts tørrgjær
1  klypesalt
Mellom 1,5 og 2 dl vann (ha i litt og litt til passe deig, den skal være litt løs)

Sausen var den samme som på DENNE pizzaen og jeg toppet denne gangen med litt serranoskinke og ost.  

Slik gjør du:
Rør alle ingrediensene til deigen sammen kvelden før. Du trenger ikke å elte. Ha over plastfolie og håndkle og la bollen stå på kjøkkenbenken natten over.

Når deigen er ferdig hevet har du den over på et melete underlag. Brett inn et hjørne mot midten og vri deigen 90 grader. Gjør det til alle hjørnene er brettet inn og du har en rund deig. Det er viktig at deigen ikke er klissete. La deigen etterheve 1 time på det melete underlaget. Du kan gjerne sette bakebollen på hodet over.


Husk at hvis du bruker pizzastein må du huske å sette den inn ca 30 min før du skal steke. Pizzaen skal da stekes på så høy varme som mulig. Min ovn har et pizzaprogram som går til 300 grader, men du kan også steke på 250 grader.

Når deigen er ferdig hevet er det på tide å bake den ut. Jeg bruker metoden som var vist i videoen over, men det viktigste er at du prøver å unngå å bruke kjevle. Du skal heller strekke deigen.

Når du har fått en rund pizzabunn flytter du den over på bakepapir. Det kan du selvfølgelig gjør det før du baker den ut også, om du foretrekker det. Ha så på pizzasaus og topping.


Dra deretter bakepapiret over på den glovarme pizzasteinen og stek på høyest mulig temperatur. Jeg stekte i ca 9 minutter, men det må du nesten se litt an på din egen ovn. Når pizzaen har stekt i 3-4 minutter kan du nappe ut bakepapiret.

Når pizzaen er klar er det bare å servere og nyte! Perfekt med en god rødvin til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...