tirsdag 12. mars 2013

Chili con carne



Det er vel ingen hemmelighet at taco er noe av det beste jeg vet. Jeg har skrevet om tacokrydder, hjemmelaget salsa og guacamole, hjemmelagde lefser, mangosalsa, tacopai, tacogryte, tacopizza, enchiladas, nachos og mye annet veldig godt. Alle tacooppskriftene mine finner du samlet HER. Men er det rart? Det er jo så utrolig mye man kan gjøre med taco, og kun fantasien kan stoppe deg egentlig. Så idag tenkte jeg at jeg ville dele chili con carne med dere. En gryte som varmer og er helt fantastisk for seg selv, men har du lyst til å sprite opp tacomiddagen passer den også helt ypperlig i stedet for vanlig kjøttdeig. Lurt, hva?

Jeg skal inrømme at oppskriftlisten er litt lang, men det er mye krydder du helt sikkert har i kjøleskapet. Og bortsett fra litt hakking av grønnsaker gjør den seg nesten helt selv. Bønner er også mye sunnere enn kjøtt, i tillegg til å være billigere, så du får mer taco for mindere penger. Også et pluss!

Dette trenger du: 
400 g kjøttdeig
250 g røde bønner fra boks
250 g hele tomater, uten skinn
1/2 paprika, finhakket
1,5 løk, finhakket
3 fedd hvitløk
25 g tomatpuré
1/2 rød chili
2 ts tacokrydder
Salt
Olje til steking

Server gjerne med hjemmelagde tacolefser, mangosalsa og guacamole.


Slik gjør du:
Stek kjøttet i en panne med litt olje. Ha det over i en gryte. Fres paprika og løk med hele hvitløksfedd og bland i gryten med kjøttet. Tilsett krydder, tomat og tomatpure. La det putre under lokk i 1 time. Bland så inn bønnene og smak til med salt. La bønnene bli varme før du serverer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...