onsdag 21. august 2013

Grønnsakssushi med sennep og laks


Sushi er noe av det beste jeg vet. Det blir ikke ofte til at jeg lager det selv, men jeg har prøvd det før og gjør det gjerne igjen. Denne gangen fikk jeg et lite spark bak da Matbloggsentralen i sammarbeid med godfisk.no arrangerer sushikonkurranse. En god nok grunn til å endelig legge ut en sushioppskrift her på bloggen, med andre ord.

Oppskriften er ikke akkurat tradisjonell sushi. Det er ikke ris, men rispapir. Det er mye grønnsaker og det er også sennep. En skikkelig vri med andre ord. Forandring fryder, som man sier. Og selv om jeg elsker vanlig sushi er det noen ganger godt med noe som er litt annerledes.

Når du bruker grønnsaker i stedet for ris gir det deg også større variasjonsmuligheter. Følg sesong og bruk gjerne noe du har liggende i kjøleskapet. Bare fantasien setter grenser. Her kommer min versjon.

Dette trenger du (6 biter):
Rispapir (28 c i diameter)
Reddik
Rødbete
Gulrot
Kålrot
Laks av god kvalitet, i tynne skiver
Soyasaus
Dijonsennep


Slik gjør du:
Skjær alle grønnsakene i fyrstikktynne staver og bland dem. Bløtlegg rispapiret i kaldet vann i ca et minutt og legg det på et tørt kjøkkenhåndkle. Legg en stripe med grønnsaker på og brett som en vårrull. Del i 4 eller 6 biter.




Smør på litt sennep og soyasaus før du legger på en skive med laks.

Så skal det bare nytes! Sunn og god fast food.


2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...