fredag 27. april 2012

Blåbær- og bringebæris


Noen ganger er man litt fysen, og da er det greit å ha noe godt i fryseren. Her kommer en oppskrift på hjemmelaget is med blåbær og bringebær. Det er ikke en fløteis, men den er laget på ekstra lett melk. Du kan selvfølgelig bruke fløte i stedet om du ønsker en fløteis.

Enn så lenge har jeg ingen ismaskin, og denne isen er derfor lagd uten. For at det skal gå bra har jeg brukt frosne bær. Det er et lurt triks, for da trenger man ikke røre i isen hele tiden mens den er i fryseren. Også går det mye kjappere. Noe som er greit om man plutselig finner ut at man er fysen, får besøk eller våkner opp og ser at sola skinner.

Smoothieis, som dette nesten er, har alltid vært en slager hos meg, og når sommeren kommer skal jeg lage mange varianter av denne og fryse ned i pinneisformer! Det er noe det beste jeg vet med sommeren:)


Dette trenger du: 
600 g frosne bær (Jeg brukte bringebær og blåbær)
5 dl melk (Hvis du har appelsinjus i huset blir det også utrolig godt!)
120 g melis (Du må gjerne ta mindre om du ikke ønsker en fullt så søt is. Bærene er søte i seg selv!)

Slik gjør du:
Har du en smoothiemaker eller en blender av ymse går dette veldig fort. Kjør alle ingrediensene til du får en myk blanding. Hel det over i en form (f.eks en brødform) med bakepapir og sett den i fryseren til den er frossen.

Jeg liker å ta isen før den er helt frossen, sånn at den er litt myk og god. Nesten som en veldig kald smoothie egentlig. 


Kanskje et lite tips til helgekos?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...