fredag 14. desember 2012

Sjokoladebiscotti


Jeg fortsetter rekken med spiselige julegaver her på bloggen med sjokoladebiscotti nå før helgen. Det er ennå tid til å bake noen gaver eller kaker som kan nytes i julen, og siden i fjor har jeg blitt veldig glad i biscotti. Biscotti kan varieres i det uendelige og i fjor lagde jeg DENNE varianten. I år ble det altså med sjokolade, for alt blir vel bedre med litt sjokolade? 


Biscotti skal nytes med en kopp kaffe, og kan oppbevares en god stund i en tett boks. Helt perfekt til kaffebesøk i julen! Og det tar deg under en time. Her kommer oppskriften:

Dette trenger du:
200 g mandler, grovhakket
3 egg
225 g sukker
3 ss vaniljesukker
1 klype salt
Skallet av 1 appelsin
400 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
100 g mørk kokesjokolade, hakket

Slik gjør du:
Stivpisk eggehviten med salt. I en annen bolle blander du eggeplomme, sukker og vaniljesukker. Bland så litt og litt av eggehviten inn. Tilsett sjokolade, mandler og appelsinskall som du vender inn.


Bland hvetemel og bakepulver sammen og sikt det inn i blandingen. Jobb til en fin deig, gjerne på benken.

Del deigen i tre like store deler og form til pølser som er ca 2 cm tykke.


Stek på 175 grader i ca 35 minutter. Overflaten skal være lysebrun når de er ferdig.

Når du tar de ut av oven må de skjæres i skiver med en gang. Da er det lurt å bruke en skarp kniv.


La de avkjøles før du putter dem i en tett boks.


Hvis du skal gi det bort er det fint med litt cellofan og bånd som pynt!


2 kommentarer:

  1. Disse var nydelige!
    Endret litt på oppskriften - fjernet appelsinskall og littegrann av melet - og la til 2,5 ss bakekakao. Namnam :)

    Vet du hvor lenge disse kan holde seg gode?

    (Hehe, de er snart oppspist, etter 4 dager....men sånn i tilfelle de skulle vare en stund en annen gang)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Disse er en av mine favoritter, og jeg kan tenke meg at litt bakekakao gjør susen :) Jeg kan ikke påstå jeg har klart å oppbevare disse veldig lenge selv, men jeg har hatt de opptil 2 uker uten problemer.
      Gunn-Helen :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...