mandag 10. juni 2013

Sjokolademuffins med squash og havregryn


Det er mandag. Ny uke og nye muligheter. Jeg har akkurat levert hjemmeeksamen som jeg har styrt med siden torsdag, og det føles veldig deilig. Det var årets siste. Men sommerferie er det ikke helt ennå. Jeg skal tilbringe litt tid på laben og jeg skal jobbe litt før kursen settes sørover til sol, sommer og varme. Men det tilhører en annen historie.

Dagens innlegg handler om sjokolademuffins. Men ikke av den usunne typen, så selv om det er lenge til helg betyr det ikke at det må bli lenge til du lager disse. Squashen gjør de utrolig saftige, så hvorfor ikke ha litt sjokolade til frokst, til lunsj eller som et mellommåltid? Her kommer oppskriften. Du kommer garantert til å bli like hekta på disse som jeg er.

Dette trenger du (12 små muffins):
225 g squash
125 g havregryn
45 g kakao
1 ts natron
1/4 ts bakepulver
1/4 ts salt
1/4 ts kanel
1 egg
1 banan, most
125 g olje
1 dl brunt sukker

Slik gjør du:
Riv først squashen, ca halvparten fint og halvparten grovt.

En en bolle blander du havregryn, kakao, natron, bakepulver, salt og kanel sammen.

Visp egget i et par minutter før du tilsetter sukker og olje. Visp videre et par minutter. Bland så inn squashen og tilslutt det tørre.

Ha røren over i muffinsformer og stek i ca 20 minutter på 180 grader. Steketiden vil variere ettersom hvor mange muffinser du velger å lage, så juster steketiden deretter.

Muffinsene kan godt fryses og passer perfekt til dager hvor du trenger et lite mellommåltid på farten.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...