fredag 21. juni 2013

Italiensk pizza med spekepølse og mozzarella

Endelig er det fredag. Det betyr at det snart er helg. Jeg gleder meg! Snart er jeg ferdig med første uka på sommerjobben. Det skal bli godt med en morgen uten av klokka viser tallet 5 først når jeg våkner. Det skal bli deilig det! Ikke at jeg noe i mot å jobbe og det har egentlig vært en deilig variasjon i forhold til studenttilværelsen. 

Jeg har også begynt å sykle til jobben, som noen av dere kanskje har sett på instragram. (Du kan følge meg på momsemat om du ikke allerede gjør det.) Det har vært både skummelt og slitsomt. Selv om jeg trener regelsmessig er jeg ingen syklist. Jeg er heller ikke vant til å gjøre mye fysisk aktivitet før kl 7. Vi satser på at formen tar seg opp til neste uke. At jeg blir litt mer vant til å kjøre i trafikken skader heller ikke. Og det blir spennende å se hvor lenge denne nye spreke trenden holder seg. Kan jo håpe fram til jeg skal på ferie i hvert fall? Og forhåpentligvis når jeg er tilbake igjen også.. 

Men nå er det altså fredag og fredagskveld betyr fredagskos. Ofte betyr det pizza hos oss. Noen ganger er jeg flink å planlegge og da setter jeg en eltefri bunn kvelden før. Oppskrift på den kan du finne HER. I den oppskriften kan du også lese litt om å bruke pizzastein og hvordan det er lurt å bake ut en tynn og herlig italiensk bunn. Har du ikke planlagt dagens middag betyr det ikke at du ikke kan lage en god pizza i kveld. Du må bare velge en deig som trenger å eltes. I denne oppskriften har jeg brukt halve deigen fra DENNE oppskriften. Det er min favorittdeig og den gir orginal to pizzaer, men de blir såpass store at en holder til to personer. 

Dette trenger du (2 personer): 
1 pizzabunn (jeg halvere denne oppskriften)
Hvit pizzasaus (2 toppete ss med creme fraiche. Smak til med chili, basilikum, pepper, hvitløk og paprikapulver)
100 g revet mozzarella
40 g spekepølse i tynne skiver (Jeg brukte en snackspakke fra Tind med sydlanske urter)
1/2 gul løk i tynne skiver

Slik gjør du:
Brun løken i litt smør. Smør pizzasausen på bunnen. Ha så på løk, pølse og ost. 

Stek pizzaen på høyest mulig temperatur. Har du en pizzastein bruker du den, men om du ikke har det kan du sette inn et bakebrett i kald ovn og la det varme seg opp sammen med ovnen. Legg pizzaen med bakepapir over på bakebrettet/steinen og sett det inn oven. Etter et par minutter napper du ut bakepapiret og når pizzaen har stekt mellom 5-7 minutter (avhenig av temperatur og ovn) er den klar for servering.

Server gjerne med en frisk salat. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...