søndag 6. mai 2012

Peanøttdipp


Jeg tror peanøttsmør må være min samboers favorittpålegg (kanskje slått av nugatti), for når vi kjøper en boks blir den tom før jeg klarer å snu meg rundt. Det var en av inspirasjonene for denne dippen. Den andre inspirasjonen kom for noen uker siden da vi hadde en litt lat dag og bestemte oss for å kjøpe take-out fra verdens søteste sted her i nabolaget. De har alt når det kommer til kinesisk, japansk, thai og vietnamesisk mat, det er god og rimelig. Så innimellom tar vi oss lov.

Uansett. Vi pleier som regel å kjøpe et par favoritter, men den gangen bestemte vi oss for å prøve noe nytt. Grillspyd med peanøttsaus. Og det var helt fantastisk. Så da måtte jeg jo selvfølgelig prøve å lage en sånn selv også. Den ble ikke helt lik. Dette er mer en dipp enn en saus. Men god var den, og den passer veldig godt til biff eller kylling. Og den kan f.eks. være fin å ha på tapasbordet.

Denne sausen tar virkelig ingen tid å lage, og jeg rasket denne sammen etter jeg kom hjem fra seinvakta på jobb i går. Med noen raske potetbåter, salat og biff ble det lørdagskos i går også.

Dette trenger du:
4-6 ss peanøttsmør
3 ss mangochutney
2 ss limejuice
2 ss soyasaus
Hvitløk etter ønske
1 teskje cayennepepper
Vann til ønsket konsistens (Snakk om et par ss)


Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene sammen i en mikser og smak til. Tilsett ønsket mengde vann. 

Så er det bare å servere, lett som bare det.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...