fredag 18. mai 2012

Scones med rosin og sitron


I dag har jeg og min kjære bodd sammen i 1 år, og siden det er jobbhelg får vi ikke tid til å feire noe særlig. Vi feiret derimot litt ekstra i går. Uansett hadde jeg lyst til å gjøre noe hyggelig til lunsj, og scones går enkelt og raskt å lage. Her kommer oppskrift på grove scones med rosin og sitron. Veldig godt og friskt!

Dette er ikke søte scones, så om du ønsker dem litt søte kan du f.eks tilsette til honning eller sukker. Men jeg syns ikke dette er nødvendig.

Det jeg syns er så perfekt med scones er, og det har jeg sagt flere ganger, at det ikke tar lang tid i det hele tatt. Det er ypperlig til frokost. Det tar deg i overkant av en halvtime fra start til mål og da har du er super start på dagen. Perfekt til helgefrokosten, f.eks. Men siden scones er laget på bakepulver og ikke gjær blir det fort tørt, så ikke lag mer enn du spiser opp i løpet av en dag.

Dette trenger du (8 scones): 
2 dl melk
70 g rosiner
300 g hvetemel
75 g sammalt hvete grov
100 g havregryn
15 g bakepulver
200 g romtemperert smør
Saften og skallet til en halv sitron

Hvis du ønsker saftige rosiner og klarer å planlegge litt kan du legge rosinene i melka og la de stå i kjøleskapet over natten.


Slik gjør du:
Bland først mel og bakepulver sammen. Elt inn smøret og tilsett resten av ingrediensene. Jobb deigen fin og smidig før du har den over på et litt melete underlag. Del deigen i to og form to rundinger. Del hver runding i fire og flytt emnene over på en stekeplate med bakepapir.



Hvis du ønsker kan du pensle med litt melk før du steker den på 200 grader i ca 15-20 min.


Så skal de bare nytes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...