fredag 4. mai 2012

Porsjonsfoccacia med soltørkede tomater


I går hadde jeg foccacia, asparges og spekeskinke til middag. Helt herlig! Siden disse er i porsjonsstykker er de også ypperlig som burgerbrød. De kan god fryses ned og tines opp ved behov, og de blir fantastisk om de varmes litt på grillen eller i ovnen før servering.

Dette trenger du: 
5 dl vann
1 pk gjær
1 ts salt
1 ts sukker
4 ss olje
700 g mel
100 g soltørkede tomater



Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene til en smidig deig. La deigen heve til dobbel størrelse (ca 1 time)


Legg deigen på et melete underlag og del opp i passe store biter (Jeg delte i 10). Rull bitene runde og klem de flate på et stekebrett med bakepapir. La de etterheve i ca 40 minutter.


Stikk fingeren noen ganger i foccaciaene slik at det blir små groper. Pensle med olje og stek de i ca 15 minutter på 200 grader.

3 kommentarer:

  1. Foccacia er jo bare så godt...og så utrolig smart å lage dem i porsjoner...
    Disse tror jeg at jeg skal lage meg etterpå..

    Takk for oppskrift, og ha en fortsatt fin helg:)
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  2. Tok utgangspunkt i oppskriften din når jeg laget mine mini focaccia, men endret litt på ingredienser...De ble veldig gode...Linket til deg fra bloggen min:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! De så veldig gode ut :) Sikkert utrolig godt med hvitløk i også, så det må jeg nok prøve ut en gang jeg og!

      Ha en strålende helg videre!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...