onsdag 9. mai 2012

Whoopie pie med appelsinsmak


I går prøvde jeg noe helt nytt, nemlig Whoopie pie. I forrige uke fikk jeg Whoopie pie bakematte og  Decomax fra nettbutikken matmeg.no/butikk/ og jeg har gledet meg veldig til å prøve det ut. Jeg har jo egentlig veldig lenge tenkt på å lage Whoopie pie, og jeg kunne ikke hatt en bedre anledning nå som bakesettet var i hus og min kjære venninne Chrissie hadde bursdag!

Etter jeg har laget Whoopie pie er det egentlig flere ting som slår meg som genialt med denne kaken, kjeksen eller hva man nå skal kalle den. For det første er det veldig enkelt å lage. Setter du av en times tid er du ferdig med baking og pynting av paiene. Du kan også variere i det uendelige når det gjelder fyll og smak på kjeksene. Om du ønsker smørkrem eller ostekrem i midten er det også helt valgfritt. Du kan gjøre akkurat slik som du ønsker. 

Siden disse kakene er så utrolig allsidige passer de perfekt på de fleste typer kakebord. De er ganske små og er derfor ypperlig til barnebursdager, konfirmasjoner eller bare som dessert i helgen.  

Det jeg ble overrasket over når jeg lagde disse var hvor myke disse kjeksene ble. Jeg hadde trodd de skulle være mye hardere, og ble utrolig positivt overrasket. Jeg lagde også ostekremfyll. Dette fyllet blir ganske stivt, noe som gjør at paiene kan holde seg fint i kjøleskapet over natten, samt at de klarer seg en stund i romtemperatur. 

Siden det var første gangen jeg lagde Whoopie pie følgte jeg en av oppskriftene som sto i heftet som fulgte med Whoopie pie pakken. Her kommer den: 

Dette trenger du (40 enkle kjeks/20 doble): 
280 g hvetemel
115 g mykt smør
1 egg
210 g brunt sukker
30 g kakaopulver
1 ts bakepulver
1 ts natron
1 klype salt
1 ts vaniljesukker
115 ml melk
125 g yoghurt naturell
Revet appelsinskall fra en appelsin (valgfritt)

Ost- og appelsinkremfyll: 
60 g mykt smør
110 g smøreost
125 g melis
1 ts revet appelsinskall (valgfritt)

Jeg tilsatte litt rød konditorfarge på ostekremen slik at den skulle bli rosa. Det er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg ville gjerne ha det siden det var til en bursdag. Jeg strødde også på litt prinsessestrøssel for pynt. 


Slik gjør du: 
Bland først mel, kakao, salt, bakepulver og natron sammen. I en annen bolle visper du sammen melk og yoghurt. I en tredje bolle visper du smør og sukker sammen til det blir fluffy. Tilsett så egg og vaniljesukker og visp igjen. Bland så alle tre bollene sammen og visp til du får en myk røre. Tilsett så appelsinskallet om det er ønskelig. 




Hvis du har en Whoopie pie silikonmatte bruker du den når du skal steke dem. Om ikke er det bare å bruke bakepapir. Bruk en Decomax/sprøytepose til å lage små rundinger på størrelse med en 5er. Stek de på 180 grader i 10-12 minutter. La de kjøle seg ned et par minutter før du tar dem av silikonmatten/bakepapiret. Så er det bare å gjenta denne prosessen igjen slik at du får stekt alle kakene. 



Mens kakene er i oven/avkjøles kan du lage kremen. Visp først sammen smøreost og smør, før du tilsetter melis og appelsinskall om det er ønskelig. 


Når du skal pynte Whoopiene er det igjen bare å bruke Decomax/sprøytepose. Ha glasuren oppi og sprøyt på den ene halvdelen av paien. Legg så den andre halvdelen på toppen og pynt med strøssel om det er ønskelig. 


Enjoy! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...