lørdag 5. mai 2012

Chocolate chip cookies


Myke kjeks med sjokolade er noe av det beste i hele verden. Spesielt med et glass melk til. Kan det bli bedre enn det? Disse kjeksene lagde jeg når bandet til Kim var i studio. Jeg tror de ble satt pris på. Men jeg passet på å spare et par til selv også.

Denne oppskriften er ganske stor, og deigen kan helt fint fryses. Da kan du få nystekte kjeks flere ganger. Jeg fryste ned en del av deigen, og har store planer om å lage cookie dough ice cream i nærmeste framtid!

Det er viktig at deigen får litt tid i kjøleskapet før kjeksene stekes. Hvis du har tid til å la den stå over natten, men så lenge den får noen timer så blir det bra. Jo lengre den får stå i kjøleskapet jo mykere og bedre blir kjeksene. 

Dette trenger du: 
500 g hvetemel
1 ts natron
1/2 ts salt
2 ts vaniljesukker
225 g romtemperert smør
450 g sukker
2 ss sirup
3 store egg
300 g grovhakket melkesjokolade


Slik gjør du:
Miks først smør, sirup og sukker luftig. Tilsett så eggene og miks godt. Bland så i resten av ingrediensene og pakk deigen inn i plastfolie før den legges i kjøleskapet.






Kjeksene skal stekes på 175 grader.

Ta deigen ut av kjøleskapet og lag små runde kuler som du setter på en stekeplate med bakepapir. Det er viktig å ikke lage for store kjeks, da vil du få problemer med å så de stekt helt igjennom. En liten spiseskje per kjeks er stort nok.


Stek i ca 15 minutter.


Så er det bare å nye med et glass melk.

1 kommentar:

  1. takk for tipsen! hihihi glede meg for å lage den :)du er god, stå på :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...