onsdag 16. mai 2012

Pavlovakake i langpanne


Denne oppskriften er min tantes, og hun pleier veldig ofte å lage denne i familiebursdager, bryllup ol. Den går alltid raskt unna og du er heldig om du klarer å forsyne deg to ganger før den er borte. Jeg syns den er helt genial nå når det begynner å gå mot sommer. Kombinasjonen av marengs og friske bær er helt herlig syntes jeg.

I denne oppskriften bruker jeg kun halvparten av sukkermengden, da jeg ofte syntes marengs kan bli litt for søtt. Om du er glad i søt marengs er det bare å doble sukkerinnholdet, så får du en vanlig søt og god marengs.

Dette ble 16. mai kaken i år, og den blir nok laget flere ganger i løpet av sommeren. Det er ennå mange fine maidager igjen også, så selv om denne oppskriften kommer litt sent får årets 17. mai er det bare å diske opp med det ved en annen anledning.

Kaken lager seg nesten helt selv, noe som er praktisk om du har mye annet å forberede til selskap. Bunnen kan du lage dagen i forveien, så gjenstår kun pyntingen som gjøres rett før servering.

Om du ikke trenger en så stor kake som en langpanne kan du godt bruke en mindre form og bare halvere oppskriften. Denne kaken holder til hvertfall 8-10 stykker.

Ønsker alle en strålende 17 mai! 

Dette trenger du (langpanne):
8 eggehviter
Litt salt
225 g sukker
4 ts eddik
4-6 vaniljedråper
8 ts potetmel

2/3 liter krem
Sukker etter ønske

Friske bær. Denne gangen brukte jeg en pakke druer, 2 kiwi, 1 banan, 1 kurv jordbær og 1 pakke blåbær, men dette er jo helt valgfritt. Bruk det du har tilgjengelig, og det det er sesong på!


Slik gjør du: 
Visp eggehviter og salt stivt. Ha i sukkeret litt etter litt i løpet av 30 min, før du har i eddik og vaniljedråper. Sikt tilslutt inn potetmelet.


Ha marengsen over i en langpanne og stek på 140 grader i 1-1,5 timer. Avkjøl den helt før du tar den ut av formen.


Like før servering pisker du kremen med ønsket mengde sukker og pynter med oppskjært frukt.







2 kommentarer:

  1. Ser skikkelig frisk og god ut! Den perfekte sommerkake :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den er absolutt helt perfekt om sommeren! :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...