søndag 19. mai 2013

Yoghurtpannekaker med blåbær og sitron

I dag hadde vi vår første frokost på verandaen. Sola skinte og det var bare helt fantastisk. En helt herlig fridag! Det har vært mye godt å spise i det siste med konfirmasjon og 17. mai. Neste helg er det også duket for ny konfirmasjon. Derfor ble det en lettere pannekakeutgave denne gangen. Det funket veldig bra å erstatte en del av melet med yoghurt. Sitron og blåbær gjorde det hele veldig friskt. Perfekt start på søndagen. 

Orginaloppskriften fant jeg på en av mine nye favorittblogger Cookie and Kate. Noen små endringer ble gjort, om min versjon kommer her:

Dette trenger du (frokost til 2):
270 g tyrkisk yoghurt
2 ss smeltet smør
Litt revet sitronskall (1 ts ca, så ikke så mye)
1 båt sitronsaft
1 ts honning
2 egg
130 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 klype salt
1/2 ts kanel
En neve blåbær + litt til pynt

Slik gjør du:
Bland sammen yoghurt, smør, sitron og honning. Visp inn eggene. I en annen bolle blander du det tørre. Bland alt sammen og tilsett blåbær. La røren stå i ca 10 minutter.

Stek pannekakene på middels varme. Når du ser de begynner å boble i kanten snur du dem. De trenger ca 4 minutter i panna.

Server med friske blåbær og en kopp kaffe.


2 kommentarer:

  1. Fin oppskrift, Gunn-Helen!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...