fredag 3. mai 2013

Italiensk pizza med pølse, parmesan og mozarella


Det er endelig fredag og da er det tid for nye pizzaoppskrift. Jeg har tidligere skrevtet om eltefri pizzadeig HER, men denne gangen blir det oppskrift med elting. I innlegget med eltefri pizza har jeg også skrevet litt om bruk av pizzastein, så ta gjerne en titt der for noen tips.


Dette trenger du (2 runde pizza):
Til deigen:
5,5 dl mel (Jeg bruker en blanding av tipo00 og semolina, men du kan også bruke vanlig hvetemel)
2,5 dl vann
1/2 pakke tørrgjær
1 klype salt
1 klype sukker
1 ss olivenolje

Topping:
Pizzasaus (se HER for et forslag)
1 mozarella, i skiver
Revet parmesan
En spekepølse, salami eller lignende i skiver
2 sjalottløk, i tynner skiver
Noen cherrytomater, delt i to (i dette tilfelle kun ønsket av en av oss)

Pizzaen skal stekes på maks varme.

Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene sammen (men hold igjen litt av vannet). Elt deigen i en kjøkkenmaskin eller for hånd til deigen er gjevn og myk. Spe eventuelt til med mer vann om deigen blir tørr.

Legg deigen i en bolle med plasfolie over og la den heve i ca 1 time. I mellomtiden kan du lage pizzasaus og ordne klart alt som skal på toppen. Bruker du pizzastein må du huske på at den skal settes inn i kald ovn og varmes opp med ovnen.

Når deigen er hevet deler du den i to før du skal bake ut til to runde bunner. Om du ønsker kan du bruke en kjevle, men jeg foretrekker å bruke hendene. Jeg begynner i trykke deigen ut med en hånd og etterhvert med to hender når den blir større. Jeg bruker da enden på bordet som hjelp for å strekke deign tynnest mulig. Sjekk gjerne ut DENNE videoen. Den er veldig bra!

Når degen er bakt ut flytter jeg den over på bakepapir. Når det er gjort er det bare å legge på fyll etter ønske. Ha så pizzaen over på den varme pizzasteinen om du bruker det og sett den tilbake i ovnen. Etter 3-4 minutter kan du nappe ut bakepapiret og 3-4 minutter etter det (avhengig av hvor varm ovnen din blir) er pizzaen klar.


Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...