mandag 9. juli 2012

Frossen ostekake med bringebær og oreokjeks


Iskake hører jo sommeren til, selv om sommerværet kanskje ikke har vært helt på topp. I hvertfall ikke lenge om gangen. Men her om dagen ble det plutselig fint vær, så jeg og min søster kastet oss over bollene og lagde denne kaka til dessert. Siden den kun trenger to-tre timer på å stivne går det fint an å lage denne samme dag som den skal nytes, men det går selvfølgelig også godt an å lage den dagen før.


Denne oppskriften er en variant av den enkle, frosne ostekaka jeg lagde i pinsen. Framgangsmåten er den samme, men jeg har tilsatt bringebær i kremen og i stedet for Digestivekjeks har jeg brukt oreos. Oreokjeks er jo helt fantastisk godt, og de passer utrolig godt sammen med bringebær. Dette er en utrolig god og frisk frossen ostekake som helt klart kommer til å bli en sommerfavoritt her!

Dette trenger du:
3 eggeplommer
2 dl sukker
200 g Philadelphia
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
1 pakke oreokjeks
200 g bringebær


Slik gjør du:
Pisk sammen eggeplommene, sukker og kremosten i en bolle.
Visp sammen kremfløten, bringebærene og vaniljesukkeret i en annen bolle. Blad det sammen.

Smør en rund paiform eller kakeform med litt smør og knus kjeksene. Det enkleste er å ha kjeksene i en brødpose og knuse dem med hendene. Ha ca halvparten av kjeksene i bunn og hell over kremen. Ha resten av kjeksene på toppen. 

Sett kaken i fryseren til den er frossen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...